Ballroom Dance syksy 2011 – kevät 2012

2012, Viikot 2-4

Eipä ole juuri uusia oivalluksia kerrottavana tässä päiväkirjassa. Viime viikot ovat kuluneet tenttiin valmistautumisessa, eli ihan työn mäiskeessä. Olemme paiskineet kaikkien tanssien amalgamaatioita kasaan urakalla. Työtä on valtavasti, mutta kyllä se hahmottuu pikkuhiljaa. Kun opetellaan tanssimaan kohtuuvaikeita amalgamaatioita miehenä ja naisena, siinä ei juuri ehdi somaattisia asioita pohdiskella. Ja hyvä niin – joskus tarvitaan ihan pelkkää hikitreeniä. Ei tanssi aina pohtimalla ja analysoimalla synny.

Viikko 50

Nyt on ollut aika rikkonainen loppusyksy, näitä tunteja on ollut harvoin.  Lajeina tänään Wieninvalssi ja Foxtrot sekä Samba.  Wieninvalssi sujuu mukavasti, ja siinä daamin osuus on elintärkeä: jos daami ”tulee vain kyydissä”, ei hommasta kyllä tule yhtään mitään. Molempien rooli esim. oikean käännöksen ”omalla puolella” (miehellä askeleet 1-3, naisella 4-6) on ponnistaa aktiivisesti askelille.

Foxtrot on lajeista itselleni ehkä vaikein, ja tuntuu, että loppusyksyn runsas balettituntien määrä on tappanut luonnollisia kiertoja vartalosta (”vartalon neliö, vartalon neliö, säilytä vartalon neliö!”).  Kaipaisin opettajalta lisää meidän haastamistamme. Meidät on jokainen yksilöinä saatava ajettua pois omalta mukavuusalueeltamme. Sitä saa mitä tilaa, jos liikkeen laatuun ei vaadi parannusta, sitä ei myöskään osaa itse kehossaan tehdä.

Sambassa erityisesti Rollit ovat haastavia, sekä viejinä että seuraajina.

Viikko 45

Tällä viikolla pelkkä vakiotunti, lajina Foxtrot. En oikein lämpene vakiolämmittelylle, minulle perus-valssilämppä ei vaan tuo kroppaan Foxtrotissa kaivattua sitkeyttä. Olisin tehnyt itse paljon mieluummin pitkää askellusharjoitusta tai diagonaaleja.

Teemme STOL-tutkintoa varten ”näytekoreografiaa”, pidän siitä kyllä ihan, mutta kaipaisin ehkä jo hiukan eriyttävämpää palautetta liikkeestä.

Viikko 39

Lattaritunnilla on showlaisia seuraamassa, minkä huomaa siitä, että vuorovaikutuksen määrä tunnilla on meille huomattavan epätyypillistä – eli vähäistä. Kaikki tekevät harjoituksia keskittyneesti, juurikaan kommentoimatta, mikä tekee tunnilla olemisen aika ”oudoksi”. Jivessa saan silti mielestäni ihan hyvän rennon, lattiassa kiinni olevan joustofiiliksen päälle.  Tunnin lopussa otamme Pasolla taas ”raivofiilikset” päälle. Paso on kyllä loistava laji tanssipaineiden purkamiseen!

Vakiotunnilla ensimmäiset tyypitykset Wieninvalssista. Kuvioitahan ei ole paljon – tutkintoon tulevat käännökset ja vaihtoaskeleet. Mutta liikkeen määrä ja eteneminen tässä lajissa on aivan uskomaton. Yhdellä kierroksella tanssisalin 3 ympäri saa itsensä vedettyä ihan kunnon hikeen. Ei ihme, että tätä lajia sanotaan vakiotansseista rankimmaksi!  Liike tuntuu hyvältä ja ulottuvalta – edelleen.

Siirrymme Tangoon, jossa tänään on taas jotenkin totaalisen rento ja ”hölskyvä” olo, mitä Anssi meidän kanssamme on lähtenyt hakemaankin. Maijan kanssa tanssiessa edes pituusero ei haittaa pätkääkään, vaan meillä vaan menee liikkeet niin hyvin yhteen, että saamme amalgamaatioon jopa niitä rytmisiä kiihdytyksiä ja hidastuksia, joita Tangosta pitäisikin löytyä. Kun vielä yksäritunnilla korjaamme Anssin kanssa perusasentoani ”nollatilaan”, sen jälkeen Tango tuntuu entistä helpommalta.

Viikko 38

Lattaritunnilla jatkamme Pason työstämistä. Tästähän taitaa tulla esitys Tanssia!-näytökseen! Huisia.  Lisäksi työstämme Rumban perusliikettä ja Samban peruskuviostoa. Lattareista ei näemmä STOL:in tutkintoon tule hirveän isoa kuviomäärää.  Liike Rumbassa tuntuu olevan kivasti lattiassa kiinni.

Vakiotunnilla aloitamme Tangolla, johon teemme alkulämmittelyn jälkeen somaattisen harjoitteen: siirrämme painon toiselle jalalle niin että vapaan jalan kanta nousee hiukan lattiasta. Sitten pitäen samalla lantiosta kiinni venytämme jalan lihasten rentoutuksen kautta kannan takaisin lattiaan.

Tämän jälkeen lähdemme uudelleen tanssimaan, ja tunnen huikean eron liikkeessä: jalkojen release toimii ihan toisella tavalla, viennistä tulee kevyttä ja liike parin kanssa on rentoa mutta ihanan yhdenaikaista. Anssilta tulee myös kommentti, että liikkeemme on nyt tosi rennon ja ulottuvan näköistä. Tätä harjoitusta pitää kyllä tehdä jatkossakin!

Foxtrotissa lähdemme hakemaan lisää swayta liikkeeseen. Oma ongelmani on liika päkiöille nousu; kun sen muuttaa eteenpäin menemiseksi, liike vapautuu. Kun vain muistaisi pitää Foxtrotissa koko ajan ”kävelyn tunnun”…

Viikko 37

Lattaritunnilla – viimeinkin – Paso Doble, tuo espanjalais-ranskalainen kävelyhumppa!  Tutuksi tulevat kuviopuolella ainakin Spanish Line, Flamengo Taps, Promenade, Sixteen ja Attack.  Mahtavia kehon linjoja, kallistuksia, ylväyttä ja kehon kannatusta. Me like!  Lattareista Paso Doble on ehkä parhaimpia tansseja opettamaan kehon kiertoja – kun ajattelee käyttelevänsä punaista viittaa härän kanssa, yllättäen kierrot ja käsien käyttö avautuvat selkeämmin. Tätä lisää, kitoooos.

Vakiotunnilla on vuorossa Foxtrot, tuo Tanssijan henkilökohtainen mörkö. On vain todella vaikea löytää tanssiin ”kävelymäinen” rentous ja liikkeen jatkuvuus, mutta eiköhän se tästä.  Perusamalgamaatiolla Feather StepReverse TurnThree StepNatural TurnWhisk pärjää jo pitkälle ja saa treenattua kaikkia Foxtrotin tärkeitä asioita: kehon kannatusta, ”käsi haaroissa” -tyyliä, nousuja ja laskuja, kiertoja sekä swingiä.

Viikko 36

Lattaritunnilla lähdemme taas hakemaan Sambaan kehon pituutta ja sitkeyttä: tanssija askeltaa eteenpäin S (2 joustoa) – S (2 joustoa)…ja pari pitää kallonpohjasta kevyesti kiinni ja näin muistuttaa pituudesta.  Hyvä harjoitus tämä.  Siirrymme Promenade To Counter Promenade Runseihin, missä ajoitus 123-12-123, eli triolimainen, kolme askelta per tahti, tuottaa monelle päänvaivaa.  Kukin löytää ajoitukseen lopulta omat keinonsa, omamme oli hokea mielessä Taa-TA-Taa samalla kun askeltaa.  Omaa ajoituksen pitämistä helpottaa, kun ajattelee aina kolmen askeleen ryhmän viimeisen askeleen ulottuvaksi ja joustavaksi.

Siirrymme Cha Chahan, jossa tänään saan monta oivallusta:

  • Chasset tulee todellakin tanssia niin, että 2. askel on ”half-close”, eikä siis sivulle-yhteen-sivulle.  Näin Chassen viimeisen askeleen saa aksentoitua vahvasti lattiaa kohti ja tehtyä pitkän kylkilinjan, jolloin lantion paikkakin melkein löytyy
  • Checkeissä painon pitää pysyä tasaisesti molemmilla jaloilla, siis sitä ei saa päästää kokonaan etujalalle. Checkiin vartalonkierron kautta, jolloin naisella on mahdollisuus seurata, ja Checkiin saa mukavasti näkymään seuraamisen viiveen
  • treenaamme myös naisen avaamista niin, että mies jättää itsensä avaamatta (en tiedä, onko tällä kuviolla nimeä).  Tässä mies vie rennolla vastaliikkeellä

Vakioissa lähdemme STOL:in tutkintoa varten ensin opettelemaan Guy Howardin kirjan kuvioiden tulkkaamista, ja harjoittelemme aluksi Quickstepin peruskuvioilla Quarter Turn to Right, Progressive Chasse.  Huomioita kirjasta:

  • Positions of Feet: viittaa (astuvan) jalan asemaan suhteessa ”takajalkaan” askeleen lopussa.  Esimerkiksi Valssin Natural Turn, askel on LF to side, vaikka askel 2 suuntautuu eteenpäin (DW), koska askelten 1 ja 2 välissä tapahtuu 1/4 käännös myötäpäivään. Tämä aiheuttaa itselleni eniten päänvaivaa, koska täytyy ottaa huomioon askeleen lisäksi mahdollinen käännös
  • Alignment: jalan (ei vartalon) suunta suhteessa tanssitilaan askeleen lopussa. Siis jos askeleen alignment on DW (Diagonally Wall), tarkoittaa se, että askeleen lopussa astuvan jalan suunta on vinosti seinää kohti (tanssisuuntaan). Lisämääreet: Facing, Backing, Pointing. Poingint-askeleet tapahtuvat lähinnä käännösten sisäpuolella (Inside of a Turn)

Viikko 35

Kurssin alku, käymme läpi kurssin suoritusvaatimukset.

Vakiotunnilla teemme kivan pienen Quickstep-amalgamaation, jolla pääsee salia ympäri, ja saamme kotitehtäväksi analysoida sen jalkatyön, alignmentin sekä nousujen ja laskujen osalta.  On mukava huomata, miten nopeasti Quickstep-amalgamaatio tarttuu korvien väliin ja kroppaan.  Samoin on mukava huomata, että osaan viedä tätä lajia myös ”vapaasti tanssittuna”.  Voisi joskus kokeilla lavalla, kun sopivaa musaa tulee!

Lattaritunnilla Sambaa ja hiukan Jivea, keskitymme Sambassa löytämään raskauden lattiaa kohti. Kun lantio menee alaspäin, niskan pitäisi venyä ylöspäin, eli pituutta kehoon jokaisella alastulolla!  Löydämme hitaassa huiskuharjoituksessa ja Dropped Volta -harjoituksessa mukavasti raskauden tunnun lattiaa kohti.

Mainokset

One thought on “Ballroom Dance syksy 2011 – kevät 2012

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s