22.11.2010
Kurssin ensimmäinen tunti, käymme läpi kurssin sisällön:
- vakio- ja latinalaistanssien soveltaminen seuratanssiin
- lajitekniikka
- somaattiset harjoitteet
- harjoitusten kuvaaminen
Kaikki tuntuvat olevan mielissään tästä kurssista, ja omasta mielestäni tämä on juuri sitä, mitä olen odottanut! Lähdemme tunnin lopuksi liikkeelle – yllätys yllätys – Quickstepillä, jonka neitsyys menee allekirjoittaneelta siis nyt. Anssi paukauttaa meille heti kunnon 16 kuvion amalgamaation. Päivän hämmästyttävä oivallus on, miten helposti pystyn omaksumaan pitkähkön amalgamaation. Ja sama näyttää tapahtuvan kaikille – vieläpä useimmille täysin vieraassa lajissa! Ei olisi muuten onnistunut vielä vuosi sitten.
Kurssi tulee muutenkin pitkälti perustumaan Anssin meille kuhunkin lajiin laatimiin harjoitusamalgamaatioihin, jotka luettelen tässä heti aluksi ja päivittelen niitä sitä mukaa kuin kurssi etenee.
Valssi
x
1. | Natural spin turn | 123 456 | kohti kulmaa |
2. | Turning lock to right | 1&23 | |
3. | Quick natural weave | 1&23 | |
4. | Side lock | 123 | |
5. | Telemark | 12 | |
6. | Throwaway oversway | 3 | Tähän asti tehty |
Recover PP | 123 | ||
Passing natural turn | 123 | ||
Outside spin | 123 | ||
Natural pivots | 1&23 | ||
Natural turn 1-3 | 123 | ||
Hesitation change | 123 |
x
Tango
x
1. | Reverse turn | QQS QQS |
2. | Four step | QQQQ |
3. | Closed promenade | SQQS |
4. | Progressive link | |
5. | Natural promenade turn | SQQS |
6. | Promenade link | QQS |
7. | Telemark | |
8. | Throwaway oversway | S |
9. | Oversway | S |
10. | Lunge to R | S |
11. | Recover PP | S |
PP walk | ||
Passing natural turn | ||
Whisk | ||
Promenade link | ||
Reverse turn & chasses to Lunge | ||
Oversway | ||
Recover PP | ||
Natural promenade turn with pivots | ||
Back corte |
x
Quickstep
x
1. | Natural spin turn | SQQSSS | |
2. | Progressive chasse | SQQS | |
3. | Step hop | S& * 6 | |
4. | Run | QQQQ | |
5. | Step hop (turn to R) | S&S& | |
6. | Chasse to Right & Pointing oversway | Q&Q& | |
7. | Hold position | S | |
8. | Pendulum points | SSQQS | |
9. | Ball change | & | |
10. | Step hop | S& * 3 | |
11. | Pepperpot fwd | Q&Q&QQS | |
12. | Natural spin turn | SQQSSS | |
13. | V6 | QQSSQQ | |
14. | Walk | S | |
15. | Quick open reverse | SQQ | |
16. | Throwaway oversway | SSS(S) | |
17. | Rolling | SSSS | |
18. | Natural turn from PP, open ending | SQQ | |
19. | Running Finish | SQQ | |
20. | Natural turn 1-3 | SQQ | |
21. | Lockstep bwd | SQQS | |
22. | Running Finish | SQQ |
x
Foxtrot
x
1. | Feather step | SQQ | |
2. | Reverse turn | SQQ SQQ | |
3. | Three step | SQQ | |
4. | Natural turn 1-3 | SQQ | |
5. | Open impetus | SQQ | |
6. | Feather step from PP | SQQ | |
7. | Open telemark | SQQ | |
8. | Curved feather | SQQ | |
9. | Back feather | SQQ | |
10. | Feather finish | SQQ | |
11. | Three step | SQQ | |
12. | Hover cross | SQQQQQQ | |
13. | Bounce fallaway with weave ending | S&QQQQQQ | |
14. | Three step | SQQ | |
15. | Curved feather | SQQ | |
16. | ”Outside swivel” – line | SSSS | Tähän asti tehty 7.12.2010 |
Natural weave | SQQQQQQ | ||
Double reverse spin | SQQ | ||
Whisk | SQQ |
x
Samba
x
1. | Whisk L & R | 1a2 3a4 |
2. | Whisk L with lady spot turn, whisk to R to PP | 5a6 7a8 |
3. | 4 Samba walks in PP | SSSS |
4. | Promenade to counter promenade runs end to pressline | 4* 123 |
5. | Three step turn for lady | &1a2 |
6. | Samba walk & passé for lady | SS |
7. | Three step turn for lady | 1a2& |
8. | Whisk to L & R | 1a2 3a4 |
9. | Stationary samba walks | |
Travelling volta | ||
Samba lock in CPP | ||
Volta spot turn | ||
Samba lock in CPP | ||
Volta spot turn for lady | ||
Reverse turn | ||
Whisk to L | ||
Natural roll | ||
Chasse |
x
Rumba
x
1. | Basic 1-5 | 2341 |
2. | Underarm turn to L | 2341 |
Side step | 2341 | |
Cucaracha | 2341 | |
Underarm turn to R | 2341 | |
Fan development | 2341 | |
Hockey stick | 2341 | |
Curl | 2341 | |
Aida | 2341 | |
Cucaracha | 2&341 | |
Alemana | 2341 | |
Hip twist | 2341 2341 | |
Hip twist variation + double spin | 2341 2&3&41 | |
Alemana | 2341 | |
Rope spinning | 2341 2341 | |
…jotain hauskaa jos aika riittää |
x
Cha Cha
x
1. | Time step * 2 | |
Underarm turn to R | ||
Three cha cha chaas | ||
Basic 1-5 | 234&1 | |
Underarm turn to R | 234&1 | |
New York * 2 | 234&1 234&1 | |
New York & Break | 234&1 | |
Split cuban break for Lady | 2&3&4&1 | |
New York with three step turn | 234&1 | |
New York | 234&1 | |
Split cuban break | 2&3&4&1 | |
Basic 1-5 | ||
Side step with underarm turn | ||
Fan development | ||
Hockey stick | ||
Turkish towel | ||
Natural top advanced ending | ||
Closed hip twist to open ending |
x
Jive
x
1. | American spin * 2 | 12 3a4 3a4 |
2. | Link | 12 3a4 3a4 |
3. | Promenade walks Slow & Quick | 12 3a4 3a4 12 12 |
4. | COP R to L with double spin | 3a4 3a4 |
5. | Whip | 12 3a4 12 3a4 |
6. | Promenade walk with 3 kbc | 12 3a4 3a4 3a4 |
7. | Fallaway with closed ending | 3a4 3a4 |
8. | Chasses & rolls | 12 3a4 3a4 12 34 |
9. | M:Pressline N:Back step | 12 |
10. | Fallaway with closed ending | 3a4 3a4 |
11. | Mooch with flicks cross | 12 12 34 56 78 |
12. | Mooch | 3a4 12 3a4 |
13. | Miami special variation *2 | 12 34 12 34 |
14. | Rolling of the arm | 12 3a4 12 3a4 |
15. | Link to double hold | 12 3a4 3a4 |
16. | Fallaway throwaway | 12 3a4 3a4 |
17. | Chicken walks | 12 SS QQQQ |
x
23.11.2010
Jatkamme Quickstepin amalgamaation parissa.
Quickari on kivaa – aivan loistavan vauhdikas ja hauska tanssi! Ja vakiot tuntuvat minulta nyt sujuvan, tuntuu mukavalta kun askeleessa on mittaa ja kehossa on ulottuva tunne. Siinä oivallukset tälle päivälle…
24.11.2010
Tuplatunnin ekan tunnin käytämme lattaritekniikkaan ja toteamme taas kerran, miten esim. Rumbassa lantion on tanssittava ”taaksepäin” lantionkierron avulla, jotta kävelyistä ja kaikesta muustakin liikkeestä tulee lajinomaista.
Esim. rumbakävely: astuvan jalan puoleinen suoliluun harja tanssii painon siirtyessä astuvalle jalalle taaksepäin, ei eteenpäin. Kävelyissä on koko ajan oltava ”taaksepäin tanssimisen” tunne! Teemme tätä ryhmäharjoitteena niin, että yksi kävelee ja kaverit ovat kummallakin puolella valmiina ”nykäisemään” suoliluun harjaa eteen astuvan jalan puolelta taaksepäin. Aika moni tuntuu hiffaavan tässä harjoituksessa, mistä on kysymys.
Jatkamme toisella tunnilla vielä Quickstepiä sekä käymme nopeasti läpi myös Foxtrotin ja Hitaan Valssin amalgamaatiot.
Saan kehuja sekä Anssilta että Lissulta liikkeestä, joka tuntuu myös omassa kehossa nyt todella hyvältä, jotenkin sitkeältä ja ulottuvalta. Kunpa jatkuisi…
29.11.2010
Päivän aiheena on Hidas Valssi, johon treenaamme uutta käännöstyyppiä (Turning Lock) jatkuvana. Lisäksi kertaamme vanhaa koreografiaa. Oivalluksia? Eipä juuri tänään.
1.12.2010
Lajina tänään Jive. Teemme taas pari uutta kuviota, ja ainakin yksi hauska variaatio spineistä (jossa molemmat pyörähtävät) tulee tutuksi. Anssin opetuksessa korostuu jivessä selkeästi kahden muodon (lantioswingin) vaihtelu, joka synnyttää lähes kaikki liikkeet (mm. oikeanlaisen visen) ”kuin luonnostaan”.
7.12.2010
Tänään vuorossa Foxtrot, jossa jatkamme oppimaamme amalgamaatiota eteenpäin. Anssi onkin kehittänyt mukavan haastavan kuvioyhdistelmän, jossa laskimme 14 peräkkäistä Quick-askelta…liike kehossa tuntuu luonnolliselta ja ulottuvalta, hyvä hyvä.
Foxtrotista jatkamme Quickstepiin ja kertaamme opittua amalgamaatiota. Varsinkin Leean kanssa tanssiessa tuntuu, että vartalokontakti pysyy luonnollisesti ja pakottamatta melkein koko amalgamaation ajan. Anssi myös valaisee meille, ettei se tiivis vartalokontakti saa olla mikään itsetarkoitus eikä ”aseteltava” juttu, vaan quickarissa liike saattaa aivan luonnollisesti välillä irrottaa kehot toisistaan.
Lopuksi vielä Jivea, jossa muotojen vaihtamisen ajatusta kypsytellään eteenpäin. Minulle aukeaa mm. American Spinin oikeanlainen vienti muodonvaihdon (lantioswingin) kautta, mutta käytännössä treeniä tarvitaan vielä paljon, ennen kuin tämä on kehossa.
8.12.2010
Tänään päräytämme kerralla Anssin tekemän piiiitkän jive-amalgamaation.
Uskomattomalta tuntuu se, miten nopeasti kaikki omaksuvat tämän 17 kuvion mittaisen koreografian. Jos vertaa vaikka reilun vuoden takaiseen, kehitys on kaikilla ollut huimaa! Koreografiassa vaikein osuus itselleni on viedä selkeästi ja turvallisesti Rolling off the Arm siten, kuin sen teemme – nainen D-otteessa 1 1/2 käännöksellä miehen oikeaan ”kainaloon”, mies vie kätensä naisen lantiolle pyörähdyksien aikana. Kaikkia tämän amalgamaation kuvioita (esim. Mooch with Flicks Cross) ei kyllä lavalla pystyisi viemään, mutta aika monta kuitenkin.
Chicken Walkseissa miehen liike on edelleen haastavaa, pitää näemmä uskaltaa ulottaa peräpeili enemmän taakse, jotta pysyn tasapainossa viedessäni naista.
9.12.2010
Uutena lajina tänään Tango, johon alamme treenata harjoitusamalgamaatiota.
Pitkän tauon jälkeen kilpatango tuntuu taas haastavalta. Tässä lajissa on ihan omat haasteensa: vartalon oikeansuuntaiset ja -suuruiset rotaatiot, muista vakioista poikkeava askeltekniikka (askeleiden ”poiminta”) ja painonsiirrot. Anssin selostuksista minulle aukeaa kotona vielä lisää treenatessa pari juttua askelluksista. Tunnilla saan positiivisia kommentteja pareilta vartalon ”raamista” ja ulottuvuudesta, mikä vahvistaa mukavasti omaa kehollista tunnettani näiden vakioiden kanssa.
Siirrymme sambaan, jossa lähdemme tekemään myös amalgamaatiota, joka aukeaa melko helposti. Sambamaisen liikkeen tuntukin on kehossa, joten tämä tanssipäivä oli kaiken kaikkiaan aivan loistava!
13.12.2010
Lattaripäivä, ensiksi jatkamme samban treenaamista. Treenaamme Promenade to Counter Promenade Runs -kuviota kiertäen ympäri salia, ja moni juttu aukeaa tästä kuviosta. Luulen saaneeni tästä nyt paljon ”sambamaisemman” kuin ennen. Pari oivallusta: (1) QQS QQS -askeleissa jalkojen asento on aika lähellä baletin neljättä; (2) mies suuntaa QQS QQS -askeleen naisen jalkojen väliin; (3) QQS QQS -askeleiden on oltava pitkähköjä ja suuntauduttava kuvion kulkusuuntaan, jotta kuvio etenee.
Jatkamme amalgamaatiota Corta Jacalla, jonka Heal Lead -stepit tuntuvat aluksi hiukan haastavilta – tekisi mieli ottaa askeleet flattina tai jopa päkiällä.
Siirrymme uutena lajina Cha Chahan ja tietenkin saman tien amalgamaation pariin. Erityisen haastavilta tuntuvat tässä harjoituskoreografiassa näin alkuun Split Cuban Break for Ladyssa miehen ”vastasuuntaan vienti” sekä Split Cuban Breakin vienti noin yleensä – joskin jälkimmäinen aukeaa hetken tanssimisen jälkeen siten, että siinä tuntuu jopa viennin tulevan kuin luonnostaan (jälleen kerran) miehen oikeiden kehon ”sheippien” myötä.
14.12.2010
Tänään jatkamme tuplatunnin ekan puoliskon Tangon parissa. Niskan ja hartioiden alueen lihakset ovat kipeytyneet/tulehtuneet jostain syystä, ja siksi olotila ei ole tänään Tangoon mitenkään optimaalinen. Kilpatangossa on paljon vartalon rotaatioita ja pään nopeita käännöksiä, ja tänään ne käyvät suorastaan kipeää, joten treeni jää väkisinkin puolinaiseksi.
Teemme ensin motorisia osarutiineja diagonaalilla, sitten treenaamme erityisesti Natural Promenade Turnin variaatiota ja sen päättävää Back Cortea. Pieniä huomioita tästä: turnista ulostulo ja käännöksen pysäyttäminen tuntuu ongelmalliselta, Back Corte ei liiku riittävästi sivulinjaan. Pääni ei myöskään tahdo pysyä koko ajan vasemmalla turnien ajan, ja lisäksi lihasten kipeytyminen aiheuttaa sen, että työnnän oikeaa olkapäätäni eteenpäin ja suljen parilta tilan.
Kaiken kaikkiaan Tango tuntuu vakioista minulle haastavimmalta: siinä on paljon rotaatioita ja CBM:ää (vastaliike), lisäksi Shoulder Leadin ja CBMP:n vaihtelut eivät kaikilta osin tunnu loogisilta. Tässä lajissa on paljon pientä tyylillistä nippelihommaa, joka tällä hetkellä tuntuu jopa hiukan päälleliimatulta. Laji ei mielestäni ole paras mahdollinen ”somaattisen olemisen ja tanssimisen” treenaamiseen.
Tuplatunnin jälkipuoliskolla aloitamme Rumban, johon lähdemme luonnollisesti heti tekemään harjoitusamalgamaatiota. Rumbassa ylävartalon kipeytyminen ei onneksi näytä niin haittaavan, löydän lantioon heti oikean kiertoliikkeen ja sitä myötä tämän lajin treenaaminen tuntuu luonnolliselta ja kivalta. Kuten muissakin lajeissa, omaksumiskykymme on kasvanut huomasti: pääsemme jyvälle nopeasti pitkistäkin tanssipätkistä.
3.1.2011
Tänään on vuorossa pitkälti ”jotain muuta”: aloitamme hauskoilla, Valssiin tanssittavilla diagonaaliharjoitteilla – huomiona taas se, miten nopeasti keho nappaa uuden koreografian. Tästä jatkamme parin kanssa tanssittavaan erikoiseen Hidasta valssia, Paso Doblea ja Sambaa yhdistelevään koreografiaan, jossa on mukana haastavia linjoja ja pyörähdyksiä. Positiivisena huomiona: linjoissa kehossa tuntuu olevan taas ulottuvuutta ja venyvyyttä ja tasapaino pysyy.
Nopean Quickari-kertauksen jälkeen siirrymme kertaamaan Tango-koreografiaa, jossa on ihan toinen tuntu nyt kuin ennen joulua. Ehkä viime viikon vakiotreenit mukavan tanssiparin kanssa auttoivat!
5.1.2011
Tunnin aiheena valssitreeni. Aloitamme diagonaaliharjoituksilla, joissa avustamme ylöspäin heilahtavalla kädellä kylkeä viemään valssikäännöksiä. Harjoitus on erilainen ja tuore. Ehkä käytän sitä valssitunnilla peruskurssilaisillanikin!
Hitaassa valssissa keskitymme pieneen mutta tärkeään yksityiskohtaan: kun kolmosiskun lopussa tullaan päkiöiltä alas, lantion pitää painaa tukijalan kanta voimakkaasti lattiaan. Tämä luo vahvan kontaktin lattiaan ja mahdollistaa tukijalalla tukevan, vahvan ponnistuksen ykkösaskeleelle. Tätä en ollut aiemmin tullut ajatelleeksi.
17.1.2011
Lämppäämme hauskalla pitkähköllä yksintanssittavalla valssikoreografialla, ja kaikki nappaavat sen todella nopeasti.
Tuntuu, että oivallan jotain oleellista kilpatangon askellustyylistä. Keskustelemme siitä, ja pari muutakin luokkatoveria havaitsevat saman: Tangossa jalat ovat melkein aina ”saksiasennossa”, ei siis tuoda jalkaa toisen viereen, vaan askelletaan jatkuvasti ”jalat harallaan”. Lisäksi Anssi demonstroi askellusta: jalat todellakin poimitaan lattialta ja asetetaan joka askeleella. Ei hiissausta eikä hissuttelua, vaan voimakasta, mutta rentoa askellusta.
18.1.2011
Syvällisten analyysien päivä. Tunnilla analysoidaan tänään liikaa, liian vähän jää aikaa tekemiselle ja treenaukselle. Ihan hyvä oivallus Anssilta Jivessa kyllä on vahva Press Line Rolling Pivoteihin lähdössä: tämän tekeminen saa kuvion rullaamaan heti lähdössä. Ideana on, että jälleen kerran kaarroksen ”sisäpuolinen” lantion puoli tanssii taaksepäin, ja tämä aiheuttaa käännöksen.
Jivessa haemme taas vahvasti lattiassa kiinno olemisen ajatusta, joka toisina päivinä on kehossani lattareissa, mutta toisina ei tunnu olevan. Lisäksi Anssi tekee havainnon, että lantioswingini on Jivessa vahva oikealle, muttei yhtä vahva vasemmalle, vaan kyljet ”rikkoutuvat” oikealle suuntautuvassa swingissä. Kroppani on siis toispuoleinen!
Sambassakin jatkamme syväanalyysiä, eikä treenipäivästä tule niin hyvä kuin voisi. Anssilta tosin taas hyvää pohdintaa käsitteestä ”askeleen pituus”, jonka hän haluaisi korvata termillä ”askeleen kesto”. Ehkä tästä enemmän myöhemmin, jahka olen sisäistänyt ajatuksen.
24.1.2011
Ei kovin hyvä treenipäivä – aamun showtanssitunnin jälkeen reidet ovat tönköt eivätkä tunnu tottelevan korvien välistä tulevia käskyjä.
25.1.2011
Mukava, vauhdikas sambapäivä, kehossa energinen ja vauhdikas olo, ja sambakoreografia muistuu ja maistuu.
26.1.2011
Aiheena taas Samba ja jatkamme Cha Challa. Päivän oivallus: Cha Chassa pitää jalan tulla nopeammin Ball -> Flat eli alas kokojalalle, jos esim. chasset tanssii liikaa ”Merengue Actionilla”, jää tanssi päkiöille, eikä ole vahvasti lattiassa kiinni.
27.1.2011
Loistava Cha Cha -tunti, vähän porukkaa ja tekemisen meininki. Diagonaaleilla porukan liike näyttää oikeasti energiseltä ja hyvältä! Paljon uusia oivalluksia:
- myös Cha Chassa askeleet pikemminkin hyvin herkästi ”poimitaan” kuin ”laahataan lattiassa”. Tällä saadaan aikaiseksi se, että vartalo laskeutuu aina kunnolla askeleen päälle eikä askelta pääse liu’uttamaan vartalon ”ohi”
- mm. New Yorkissa: käännös lähtee ylävartalosta ja lantiosta, mikä tekee jalan checkin erittäin nopeaksi ja energiseksi. Tällä muutoksella saimme luokkakaverin kanssa New Yorkeihin aivan eri tunnun kuin aiemmin
- avauksiin vietäessä ja viennissä muutenkin Cha Chassa ei niinkään ole kyse kämmensyrjästä viennistä kuin vanhasta kunnon veto-työntövasteesta. Myös tämän oivaltaminen teki kuulemma viennistäni kevyemmän ja silti napakamman
11.2.2011
Viime tunnit on kerrattu, ja tänään oli viimeinen kertaustunti ennen näytetuntia. Liike on ulottuvaa, plié vahva, mutta vakioissa pitäisi saada vielä enemmän lattiassa kiinni olemisen tuntua. Maikki kävi vierailulla tunnilla ja pääsin tanssimaan hänen kanssaan foxtrotia. Maikin kanssa tanssiessani oivalsin viimeinkin, miten sulka-askeleen ja muuntin foxtrotin etenevät kuviot saadaan vahvasti etenemään: etukyljen kannatus parani huomattavasti, kun kannatin myös päätä. Otin mielikuvaksi ”ylevän, ylhäältä alas suuntautuvan katseen”, ja ero oli huomattava!
Lissun ja Anssin kommentit ulottuvasta liikkeestä lämmittävät. Lissun mukaan minusta voisi näillä eväillä vieläkin saada vakiotanssijan. Mikä sen parempi palaute!
23.2.2011
Näytetunti oli ja meni. Palaute Lissulta oli samansuuntainen kuin oma tunne kehossa – lattarit eivät sujuneet niin hyvin kuin vakiot. Vakioissa oli vahvaa liikettä, vasemman kyljen romahtamista oli aika ajoin yksintanssissa muttei niin pahasti parin kanssa. Lattareista parhaiten sujui Jive ja huonoiten mielestäni Samba.
Tänään haimme Rumban perusolemusta yksinkertaisten, hitaiden harjoitteiden avulla. Tärkeää: tukijalka kasvaa lattiaan ja keho tukijalan ”päällä” ylöspäin, joka askeleella. Mielestäni sain tänään hyvin rotaatiot pelaamaan kävelyissä, ja kuvioissa myös naisena. Palaute Leean kanssa tanssiessamme oli samansuuntaista, olin käännöksissä kuulemma ”nopea” ja ”herkkä”.
[…] Jos kiinnostaa, muista lukijani katsoa “teknisempää” tanssipäivitystä myös Ballroom Dance -kurssin oppimispäiväkirjasta, johon teen uusia merkintöjä joka tunnilta, eli jopa monta kertaa […]