”Nyrkki väyryseen” – argentiinalaisen tangon tiiviskurssi

Otsikko kuulostaa raflaavalta, mutta on näin pressanvaalien tienoilla ajankohtainen. Kannattaa lukea koko kirjoitus, ennen kuin paheksuu!

Pasi ja Maria Laurén ovat tulleet OAMK:lle pitämään meille argentiinalaisen tangon tiiviskurssia.  Tänään teimme töitä koko päivän, ja huomenna jatkamme saman aiheen parissa.

Lähdimme liikkeelle hienosta ”sydämet vastakkain” -vientiseuraamisharjoituksesta, jossa ”viejä” kävelee ja kääntyilee ympäriinsä, ja ”seuraaja” pyrkii liikkumalla pitämään sydämet vastakkain, eli oman rintamasuuntansa ”viejän” edessä. Harjoitus tehdään irtiotteessa, ja sopii oikeastaan sellaisenaan kaikkiin paritanssilajeihin.

Tästä etenimme samankaltaiseen harjoitukseen, jolla haimme vienti-seuraamisvastetta. Seuraaja asettaa nyrkkiinpuristetun kätensä viejän keskustaan eli navan kohdalle (tästä nimi väyrynen tunnilla syntyikin!).  Seuraaja pyrkii pitämään tuntuman viejän keskustaan kaikissa liikkeissä.

Argentiinalaisen tangon perusperiaatteita lyhyesti:

  • varpaat kohdakkain, eli tanssijat eivät perusasennossa tanssi ”limittäin” kuten muissa suljetun otteen tansseissa!
  • seuraaja ei korjaa mm. askellustaan, vaan viejä on vastuussa kaikista seuraajan painonsiirroista
  • viejä vie vasemman kätensä ”taakse”, oman hartialinjan tasalle ja sitten ”unohtaa” sen sinne rennoksi. Seuraaja antaa viedä kätensä näin taakse, eikä sulje tanssiasennon avointa puolta
  • eteenpäin kävely: pidä jalat ”omalla puolellasi”, eli allasi koko ajan. Älä kurottele
  • askeleet ovat aivan tavallisia rentoja kävelyaskelia
  • rytmiset variaatiot kuvioissa ovat melko vapaita, mutta perusoletuksena kävellään musiikin askelilla, eli aika paljon S-askelia käytetään
  • viejä on joka kohdastaan suoraan paria kohti. Mikäli lähiotetta avataan avoimelle puolelle (miehen vasemman käden puolelle), avaus tapahtuu ainoastaan hiukan ylävartalosta kiertäen. Tällöin edelleen lantiot ovat vastakkain

Läpikäytyjä askelia ja kuvioita:

  • etuaskel, taka-askel, sivuaskel: rentoja, kävelynomaisia askelia
  • normaali systeemi (parallel system): jalat liikkuvat kuten muissakin suljetun otteen tansseissa, ”vastajalat”
  • ristisysteemi (cross system, cruzados system): kävely ristikkäisillä jaloilla
  • normaalisysteemissä kahden linjan kävely, ristisysteemissä kävellään kolmea linjaa, ja neljän linjan kävely tulee kysymykseen normaalisysteemissä avoimella tai suljetulla puolella
  • salida (exit) = ”perusaskel. Tänään läpikäytiin 6 askeleen salida
  • resoluutio (resolucion) = salidan loppuosa eli (viejällä) eteen-sivu-yhteen. Rytmiset variaatiot vapaita
  • cortado = katkaistu askel. Minkä tahansa askeleen voi katkaista. Muista, että salidan ”katkaisuaskeleelle” ei viedä juuri lainkaan painoa!
  • minkä tahansa askeleen voi myös toistaa

Milongan ”perusaskel”: O eteen ristiin OP -> V eteen kohti -> O sivuaskel -> V yhteen. Kaikki rytmiset variaatiot sallittuja.

Milonga on, paitsi argentiinalaisten ”humppa”, myös argentiinalaiset tanssit. Tanssietikettiä:

  • silmillä/katseella haku (cabeceo)
  • sekahaku aina
  • yleensä saman tanssijan kanssa tanssitaan 4 kappaleen tanda, joka on saman orkesterin tai solistin musiikkia
  • tandojen välissä cortina (verho), joka on lyhyt pätkä melkein mitä tahansa musiikkia. Cortinan aikana lattia tyhjenee ja tapahtuu uusi haku

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s