Hidasta valssia, to-del-la hi-das-ta

Tanssiseura Telemark järjesti Oulussa 8-9.8. vakitanssileirin, opettajanaan virolainen kilpatanssija ja tuomari Peep Vardja.  Eilen ED-aikuisten tunnilla oli aiheena Hidas Valssi. Lähdimme liikkeelle, kuten ammattilaisetkin, perusasiasta, eli Natural Spin Turnista.  Oivalluksiakin tunnilla syntyi, tässä niistä muutamia:

Ensinnäkin, Valssin käännöksissä tärkeää on, että mies tanssii askeleet 1-2 ikään kuin naisen ”läpi” eikä yritä mitenkään ”kiertää” naista – eli kilpatanssissa on tarkoituksena, että käännöksetkin etenevät kunnolla eivätkä pyöri paikallaan. Mitäpä tähän sanoo Howard?

1. RF fwd, start to turn R on 1
2. LF to side, turn 1/4 between 1 and 2
3. RF closes to LF, turn 1/8 between 2 and 3

Mielestäni Howardin teksti tukee tätä ajatusta käännöksen etenevyydestä. Vardjan pointti oli, että kun mies etenee, nainen ikään kuin vastaanottaa/kerää liikkeellään miehen energian – ja päinvastoin, käännöksen jälkipuoliskolla kun nainen etenee paljon, mies vastaanottaa naisen liike-energian kehollaan. Tässä vuorottaisessa etenevyydessä ja liikkeen vastaanottamisessa Sway (kallistus) on tärkeä, koska muuten käännökset menevät ”yli”, pois tasapainosta.

Teimme Vardjan johdolla yksinkertaisen pitkän sivun amalgamaation, joka sattumalta on ihan sama kuin minun ja parini kisakoreografia!

Natural Spin Turn
4-6 Reverse Turn
Progressive Chasse to R
Outside Change
Progressive Chasse to L
1-3 Natural Turn
Hesitation Change

Tässä yksinkertaisessa amalgamaatiossa on useita kohtia, joissa tuota tanssin etenevyyttä pääsee harjoittamaan. Vaikkapa Natural Spin Turnin askeleet 4-6: seuratanssija tanssii ne yleensä melko lailla paikallaan pyörivänä pivot-käännöksenä, mutta kilpatanssissa näidenkin askelien tulisi edetä tanssitilassa, mitä enemmän, sen parempi. Niinpä näissä askelissa käännöksiä tulisi aina viivästyttää ajallisesti vasta ihan askelten loppuun, jolloin koko kuuden askeleen käännös saadaan etenemään huimasti enemmän tanssitilassa.

Hyvä oivallus Vardjalta oli korostaa reisien takaosan lihasten jatkuvaa aktiivisuutta Valssissa (varmasti muissakin vakioissa, erityisesti Foxtrotissa): kun askeleella 3 jalat kerätään yhteen ja tapahtuu lasku päkiöiltä alas, eivät jalat saa ”jäädä miettimään jatkoa”, vaan lasku tapahtuu jatkuvana polven koukistuessa niin, että reiden takaosat aktivoituvat heti, jolloin painoton jalka on valmiina ottamaan jälleen ulottuvan askeleen. Vardjan mukaan juuri reiden takaosan lihakset ovat vastuussa tanssin etenevyydestä, kun taas etuosan lihasten (nelipäinen reisilihas suurimpana) tulisi olla suhteellisen rennot.

Tanssillisesti tunti antoi paljon oivalluksia, mutta pedagogisesti ei ehkä niinkään. Tanssinopettajaksi opiskelevaa häiritsi erityisesti Vardjan tapa tanssittaa paljon ilman musiikkia ja niin, että hänen laskunsa olivat pääosin 2-3 kertaa hitaampia kuin Valssin tempojen tulisi olla. Minusta hänen laskuihinsa olisi itse asiassa ollut varsin mahdotonta tanssia ”oikeasti”, koska keho ei mitenkään voi pysyä tasapainoisesti mukana Valssin nousuissa ja laskuissa noin hitaalla tempolla.  Huomasin, että muutkin parit päätyivät jättämään huomiotta Vardjan hitaat, venytetyt laskut ja tanssimaan amalgamaatiot suunnilleen Valssin oikeisiin tempoihin.

Tästä huolimatta 10 eurolla ihan loistava kilppistunti!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s