Aukikiertäjät rumbassa

Tanssija oli eilen todella loistavalla rumbatunnilla, jossa tehtiin aluksi piiiiitkä harjoitus, jolla aktivoitiin Rumbassa tarvittavia lihaksia. Teimme paljon kävelyitä, Cucarachoja ym.  Lissu puhui paljon lonkan aukikiertäjien merkityksestä lattareissa, ja tuntui, että tämä asia aukesi ihan uudella tavalla.

Lonkan aukikiertäjät koostuvat kuudesta pikkulihaksesta, jotka sijaitsevat ”pepun alla”.  Aukikiertäjistä puhutaan yleensä baletin yhteydessä, mutta niiden aktiivinen käyttö myös lattareissa parantaa huomasti lajinomaista kävelytyyliä.  Jokainen voi kokeilla aukikiertäjien aktivoimista seuraavalla tavalla: seiso lantioiden levyisessä haara-asennossa, jalat parallel. Ajattele kiertäväsi jalkoja auki ”ankka-asentoon”, mutta niin, ettet jännitä gluteus maximusta (pinnallinen pakaralihas), vaan ”alempaa”.  Harjoituksen myötä huomaat, että pystyt aktivoimaan syvemmällä sijaitsevia lihaksia niin, että pakaran pinnalliset lihakset säilyvät melko rentoina.

Kun olen saanut tämän jotenkuten toimimaan jo baletissa, otin tunteen eilen käyttöön rumbakävelyissä – ja ero oli huima!  Nimittäin yleinen virhe rumbakävelyissä on se, että etujalan aukikierto vaihtuu helposti sisäkierroksi.  Aukikiertäjien ajatteleminen piti etujalan myös aina aukikierrossa, ja kävelystä tuli lajinomaisempaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s