Ydintuki – tarpeellinen työkalu kaikkeen liikkumiseen

Tanssija katseli eilen paremman tekemisen puutteessa MM-jalkapalloa – Englannin jäyhien ja jotenkin kömpelöiden ja hitaan oloisten titaanien ja ketterän Algerian pelaamista.  Algerian joukkueessa katseeni kiinnittyi erityisellä mielenkiinnolla Karim Zianiin.

Se, mikä huomioni kiinnitti, oli miten loistavan helposti, ketterästi ja vaivattomasti pienikokoinen Ziani liikkui koko ajan tasapainopisteensä päällä.  Näki, että mies on sisäistänyt liikkumisessaan ydintuen käsitteen ja keskeisen merkityksen.  Ylävartalo pysyi ryhdikkään suorana eikä kaatuillut mihinkään suuntaan, ja vahvan ydintuen seurauksena mies vaihteli äkisti suuntaansa, pysähteli ja kiihdytteli vaivattoman oloisesti ja piti välillä Englannin puolustajia aivan pilkkanaan.  Huomasin, että Zianin liikkeestä tuli mieleen loistavasti tasapainossa liikkuva, ydintukensa tiedostava tanssija!

* * *

Mikä ihmeen ydintuki?

Lyhyesti ilmaistuna kyseessä on keskivartalon alueella sijaitseva, Pilates-termein ”power houseksi” nimetty lihaskokonaisuus, jonka katon muodostaa pallea, lattian lantionpohjan lihakset, julkisivun syvä poikittainen vatsalihas ja vinot vatsalihakset, takasivun erector spinaehen kuuluvat lihakset ja johon kineettisen ketjun kautta (lantionpohjan lihasten välityksellä) vaikuttavat lisäksi lonkkanivelen aukikiertäjät sekä lonkan adduktorit.

Ydintuen löytäminen, tiedostaminen ja aktiivinen käyttäminen stabiloi alarankaamme ja mahdollistaa kaikki vartalon ja alaraajojen lihasten hallitut suuret liikkeet.  Ei siis mikään vähäpätöinen asia.  Itsellänikin ydintuki on ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen vasta löytymässä ja joskus tahtoo tanssiessa vieläkin jäädä aktivoimatta.  Mutta muutaman kerran keväällä  huomasin, että on se siellä ”pinnassa” valmiina astumaan esiin nopeastakin kutsusta – onnistuin kevätliukkailla näet pahoillakin keleillä olemaan kaatumatta.

Ydintuki liittyy ihan kaikkeen liikkumiseemme – ja on aivan keskeinen kehollinen asia tanssissa.  Sen puuttumisen huomaa tanssijassa valitettavan helposti.  Suosittelen siis kaikille tanssijoille, jotka haluavat tähdätä helpompaan, vahvempaan ja hallitumpaan liikkumiseen, kahta lajia: pilates-harjoitteita ja balettia.  Ne ovat ydintuen kannalta parhaita tietämiäni harjoitusmuotoja!