Boogie woogieta Nicolaksen ja Matleenan tahtiin

Tänään boogie woogien maailman huiput Nicolas Deniau ja Matleena Kortesalmi kävivät koulullamme antamassa meille hienon boogie woogie -iltapäivän.  Matleenahan on valmistunut OAMK:sta tanssiopettajaksi ja on hieno esimerkki siitä, mihin tanssi-innostus voi viedä: hän ei kouluun tullessaan ollut lainkaan tanssinut seuratansseja, mutta innostui koulussa varsinkin rock’n’swing-lajeista ja oli vuonna 2009 silloisen parinsa Masi Saurenin kanssa boogie woogien MM-kolmonen.  Hyvää mainosta koulullemme siis!

Tässä muistiinpanoni tunnilta.

Bouncessa tärkeintä

  • vain jaloissa, ei vartalossa
  • tanssitaan hiukan alhaalla
  • jokaiselle iskulle bounce alas
  • jalan kimmoisuus –> painottoman jalan tap-askeleessa heti jalka ylös

Basic Step

Kick (heel) ball change (kbc) + 2 x Triple Step (Tr). Kbc liikkuu miehellä oikealle, ensimmäinen Tr vasemmalle, toinen Tr paikallaan.

  • jalan selkeä nosto joka askeleella
  • ei ääntä jaloista eli pehmeä askellus
  • jalat tanssivat, vartalo on rauhallinen ja hengittävä
  • ollaan päkiöillä koko ajan
  • lantio liikkuu ylävartalon mukana koko pakettina, ei siis minkäänlaista swingiä lantiosta

Tanssiasento, B-ote

  • ollaan vastakkain koko ajan (sivuliikkeissäkin)
  • iso etäisyys (vientikäsi lähes suora)
  • ylävartalo melko pystyssä

Basic pareittain

  • yhteinen bounce
  • ylävartalo ja käsi rauhallinen (käsi ei baunssaa)
  • liike vain sivusuunnassa, 2 ja 4 iskuilla
  • kädessä ei vetoa mutta tuntuma

Paikanvaihto

  • 6c kuvio, tyttö liikkuu linjassa, vienti 1:llä (jolloin naisen kbc liikkuu eteenpäin)
  • pieni ”pressure” 3:lla kun kämmenet vastakkain
  • variaatio: 3:lla mies pysäyttää naisen jammailemaan paikallaan ennen kuin paikanvaihto tehdään loppuun, poika päättää milloin jatketaan mutta perusrytmin 5a6:lla on hyvä jatkaa –> seuraava kbc osuu musiikin 1-iskulle

Basic Step liikkuvana

  • tapahtuu kummallakin esimerkiksi paikanvaihtokuviossa
  • 1-2 joko kbc tai vasta-askel
  • 1-2 liikkuu, myös kbc (huom! koko pakettina, ei jalka edellä!)
  • bounce pysyy samana koko ajan (myös eteen liikkuvassa kbc:ssä)

Tytön spin

  • tekniikka lähes sama kuin jiven American Spinissä
  • kuviot pysyvät paikallaan; alkaa D-otteesta (hyvää päivää -ote) johon mies vaihtaa B-otteesta paikanvaihdon aikana
  • 1-2 kääntyvä taka-askel, mies vie oikealla kädellään naiselle (miehen vartalo pysyy paikallaan koko ajan)
  • 3 käsi nousee ja vaste alkaa
  • 4 käännös alkaa, valmis 6:lle (otteessa)

Tytön vastaspin

  • helppo tanssia esim. heti Spinin jälkeen
  • 1 kääntyvä taka-askel, 2 käännös vasemmalle alkaa (irti otteesta), valmis 4a:lla
  • yhteys pariin säilyy pyörimisenkin aikana
  • pyörähdyksessä naisen kädet paketin mukana (”raamissa”)

Vierelle ja ulosheitto

  • kuvio kääntyy 3/4 siten että nainen viedään miehen vasemmalta puolelta miehen editse ja oikeall4 puolelle (suorakulman muotoinen kuvio)
  • 3-4 miehen oikea käsi naisen selkään ja vaste siihen naisen liikkeestä
  • 5-6 liike sivulle ristilinjaan (miehellä oikea jalka, naisella vasen 5a6)
  • tästä ulosheitto: rytmi 12 3a4 5a6, 1-2 nainen työnnetään molemmilla käsillä taakse-eteen (ei kääntyen)
  • 3 –> ulosheitto, jossa heti tuntuma miehen vasemmassa kädessä (ei kallisteluja), mies tanssii paikallaan

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s