Millainen on Suuri Tanssija?

Me seuratanssin opettajaopiskelijat haluamme uudistaa seuratanssien opetusta Suomessa – mutta ensin on hiukan mietittävä päämääräämme.  Millaisia taitoja haluaisimme oppilaille välittää?  Millainen oikeastaan on, ei vaan hyvä, vaan loistava seuratanssija?

Täytyy todeta, että helppo kysyä, mutta vaikeampi vastata.  Lähdimme liikkeelle Suuren Tanssijan määritelmästä ja löysimme tälle herralle/rouvalle/neidille X seuraavia luonnehdintoja:

Keholliset valmiudet.  Suurella Tanssijalla on kehossaan valmiudet tanssia.  Tämä tarkoittaa suuresti yksinkertaistettuna sitä, että hän tuntee oman kehonsa valmiudet ja mahdollisuudet.  Hiukan avattuna: tanssija hahmottaa oman kehonsa liikkeet sekä yksin että suhteessa tilaan (ja pariin!).  Tulen avaamaan tätä varmaan jatkossa enemmän, mutta en viitsisi rasittaa lukijoita tässä vaiheessa sellaisilla sanoilla kuin sensomotorinen järjestelmä, kineettinen ketju tai kinesfääri.

Musiikki.  Seuratanssissa musiikki on oleellinen osa tanssielämystä.  Silti Suuren Tanssijan ei suinkaan tarvitse olla mikään absoluuttisella sävel- ja rytmikorvalla varustettu musikaalinen ihmelapsi.  Riittää, että hän kykenee hahmottamaan jollain tavoin musiikin rytmiikkaa, harmonioita, melodioita ja tunnelmia.  ”Hahmottaminen” tarkoittaa tässä sitä, että tanssija osaa asettaa oman ja parinsa kehon liikkeet johonkin molempia miellyttävään vuorovaikutukseen suhteessa musiikkiin.  Tanssi on tarina, jota kerrotaan musiikin ja liikkeen kautta.

Läsnäolo.  Seuratanssi on oleellisesti sosiaalista vuorovaikutusta, joka vaatii läsnäoloa ja toisen huomioimista.  Vuorovaikutusta tarvitaan sekä yksin (vuorovaikutetaan ympäristön kanssa), parin kanssa (vuorovaikutetaan parin kanssa) että ryhmässä (vuorovaikutetaan isommassa joukossa).  Suuri Tanssija on varustettu sopivalla määrällä itseluottamusta, josta kaikki positiivinen vuorovaikuttaminen lähtee.  Kaikelle tälle sopivin yksittäinen kuvaava sana on tuo yksinkertainen ”läsnäolo”.  Olen nyt tässä, teen tämän pienen tanssitarinan tämän parin kanssa tai tässä ryhmässä.  En haluaisi juuri nyt olla missään muualla, enkä mieti huomisen kauppalistaa.

Tanssitekniikka.  Suuri Tanssija hahmottaa ja hallitsee liikkumisensa tanssitekniset perusteet: kävelyt, painonsiirrot, rytmiikan vaihtelut, erilaiset tanssikohtaiset askelikot, jalkaterän ja käsien artikulaation, vartalon kierrot, kallistukset ja vastaliikkeet, vienti-seuraamisen periaatteet ja erityiset tanssilajikohtaiset tekniikat.

Tähän loppuun varoituksen ja toivottavasti myös helpotuksen sana:  Suurta Tanssijaa ei ole olemassakaan.  Hän on laboratorioverrokki, ajatuskokeen tulos, johon voidaan viitata mutta jolla ei ole nimeä eikä asuinpaikkaa.  Suuri Tanssija on henkilö, joka ei enää tarvitse tanssinopetusta – siis ei myöskään nykyinen eikä tuleva asiakkaamme.

Kukaan tanssilavoilla käyvistä konkareistakaan ei ole Suuri Tanssija, emmekä me opiskelijatkaan ole heitä.  Suuria Tanssijoita ei itse asiassa edes tarvita, vaan usein käy niin, että jonkin yllämainitun osa-alueen puutteet korvautuvat ylenpalttisesti muiden alueiden osaamisella.

Suuri Tanssija on pelkkä ideaali, kulta-aarre tanssisateenkaaren päässä.  Sitä ei voi oikeasti saavuttaa, mutta meidän tulevien tanssinopettajien pitää silti tulevassa ammatissamme pyrkiä sitä kohti.  Joka päivä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s