Sulavaa buggia, osa 5/5: terveet kädet

Tänään oli sitten Sulavan viisiosaisen bugg-kurssin viimeinen oppitunti, ja kaikilla tanssijoilla oli oikeastaan havaittavissa sellainen jännä ilmiö, että jokainen tuntui tuskailevan vise-asioiden kanssa.  Ehkä tässä kävi niin, että kurssi teki tehtävänsä, eli opetti meille kurssilaisille, miten paljon opittavaa tässä  ”oikeassa” buggissa onkaan?

Suke näytti vasta nyt ne signaalit, joilla mies vapaata vientiään naiselle viestittää:

  • naisen tanssisuuntaa vastassa käsi lantion korkeudella, sormet alaspäin ja kämmenpuoli naista kohti: STOP! Tästä ei mennä, eli nainen ei saisi käyttää tätä kämmentä pyörähdykseen. Tämä yhdistettynä miehen naisen liikesuuntaa vasten suuntautuvaan vartalonliikkeeseen on merkki naiselle peruuttaa.  Tästä saadaan myös ns. kiusauskuvio, jossa mies ohjaa käsillään ja vartalon vastaliikkeellä naisen edestakaiseen liikkeeseen
  • naisen tanssisuuntaa vastassa käsi lantion korkeudella, sormet alaspäin mutta kämmen miehen vatsaa ”vasten”: tästä nainen voi ponnistaa pyörähdykseen.  Nainen voi myös rytmileikitellä eli tehdä painonsiirroilla omaa ”kiusausliikettään” ennen pyörähdystä
  • mies ottaa naista kädestä kiinni: esim. pyörähdys tulossa mutta ei vapaassa viennissä, vaan mies vie pyörähdyksen

Muitakin signaaleja varmasti on, mutta nämä opimme tänään.  Hyvä olisi ollut oppia ne jo aiemmin, vaikka ekalla tunnilla jo…

Mainokset

One thought on “Sulavaa buggia, osa 5/5: terveet kädet

  1. Hauskaa on kyllä kaikilla bugg-tunneilla ollut. Varsin hupaisaa on myös naisen mahdollisuus vaikuttaa kuvioihin. On syntynyt (ja tulee syntymään, sillä täältä tullaan tanssipaikat..) jänniä tilanteita. Mutta kyllä se vaatii pehmeää vientiä ja kuuntelevia tanssijoita.

    Tanssija mainitsi naisen oman kiusauskuvion, jota harjoittelimme. Tuo ”mato” on kyllä selkäjumppaa! Tällöin nainen aloittaa oikean pyörähdyksen, mutta pysähtyykin mato-liikkeeseen ajaksi X, jonka jälkeen jatkaa normaalisti pyörähdyksiin.

    Saimme kertausta siitä, että pyörähdyksiin käyttämää aikaa nainen voi säädellä (sekä vapaassa että suljetussa). Nainen voi myös aloittaa pyörähdyksen hitaasti, mutta nopeuttaakin sen loppua kohti – ja päinvastoin. Lisäksi nainen voi tarjota miehelle kumman käden tahansa (unohtuu helposti).

    Me naiset saimme muistutusta käden käytöstä tanssin aikana. Käsi siis heiluu! Jotenkin se käden ylösnostaminen on minulle haasteellista. Liikettä pitää ihan miettiä, sillä se ei ole pelkkää heilumista sinne tänne.

    Erityistreeniin pääsivät naisilla jo lämmittelyissä kyljet, jotka liikkuvat salsamaiseen tapaan (niinpä näyttää että olkapäät liikkuvat, mutta kyljistä se liike lähtee). Ja tomaatit kainaloihin.

    Juu, onneksi saimme nyt selkoa siihen vientiin (ja seuraamiseen) vapaassa viennissä. Se kyllä vaatii paljon lisätreeniä ja onkin harmi, ettei näitä perusjuttuja saatu käyttöön heti alkumetreillä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s