Normaali tanssiasento ja liike vakiotansseissa

Oheiset ohjeet kirjoitti 17.5. nimimerkki Tomy tanssi.net:issä. Näissä on pureksittavaa!

* * *

Ohessa yksinkertaiset ohjeet normaalin vakiotanssiasennon löytämiseksi omin voimin.  Eroaa lavojen sylitanssiasennosta.  Asento on laajempi ja avarampi. Sopii liikkuvampiin vuoroihin, kuten hitaaseen valssiin, foxtrottiin tai quickstepiin (hitaampi tai nopeampi foksi).  Samoin ajatuksia yhteisen liikkeen tuottamiseksi.

Mies

1. Laita kämmenet rintakehällesi. Keskisormet koskettavat kevyesti toisiaan.
2. Siirrä kämmenet eteesi noin vaaksan päähän. Aseta ne niin kuin lukisit kirjaa edessäsi.
3. Kierrä vasen käsivartesi ylöspäin niin että kämmen on silmiesi korkeudella. Pidä olkapää ja kyynärpää aloillaan.
4. Kierrä ylävartaloasi (kyljet, hartiat ja kädet) hieman oikealle. Pidä katse suoraan eteenpäin. Kehoosi syntyy pieni kierre ja jännitys oikealle. Molemmat kylkesi ovat aktiivisia. Vasen kylki on hieman edessä. Parisi asettuu hieman keskilinjasi oikealle puolelle.

Nainen

1. Aseta kämmenselät rintakehällesi. Peukalot ja etusormet koskettavat rintakehää ja kämmenet osoittavat alaviistoon.
2. Siirrä kämmenet eteesi noin vaaksan päähän. Aseta ne eteesi niin kuin tutkisit kynsiäsi ja sormuksiasi.
3. Kierrä oikea käsivartesi ylöspäin niin että kämmenselkä on silmiesi korkeudella etuviistossa oikealla. Pidä olkapää ja kyynärpää aloillaan.
4. Kierrä ylävartaloasi (kyljet, hartiat, kädet) hieman oikealle. Siirrä katse vasemman kyynärpääsi osoittamaan suuntaan. Kehoosi syntyy pieni kierre ja jännitys oikealle. Molemmat kylkesi ovat aktiivisia. Vasen kylki on hieman edessä. Parisi asettuu hieman keskilinjasi oikealle puolelle.

Liike – molemmat

1. Liikkuessasi eteenpäin ajattele kuin joku yrittäisi pukata sinulle vauhtia selästä. Pyri vastustamaan tätä liikettä mahdollisimman pitkään imemällä painoasi (vatsaasi) sisään ja vasten selkää. Kun et enää pysty vastustamaan, vapauta painosi ja liiku vahvasti eteenpäin.
2. Liikkuessasi taaksepäin ajattele kuin joku yrittäisi vetää sinua selästä. Pyri vastustamaan tätä liikettä mahdollisimman pitkään ja kuro painosi (vatsasi) sisään ja vasten selkää. Kun et enää pysty vastustamaan, vapauta painosi, liikahda taaksepäin ja odota pariasi. Eteenpäin liikkuva parisi viimeistelee liikkeen. Liiku hänen liikkeensä laajuuden mukaan.

Sulavaa buggia, osa 5/5: terveet kädet

Tänään oli sitten Sulavan viisiosaisen bugg-kurssin viimeinen oppitunti, ja kaikilla tanssijoilla oli oikeastaan havaittavissa sellainen jännä ilmiö, että jokainen tuntui tuskailevan vise-asioiden kanssa.  Ehkä tässä kävi niin, että kurssi teki tehtävänsä, eli opetti meille kurssilaisille, miten paljon opittavaa tässä  ”oikeassa” buggissa onkaan?

Suke näytti vasta nyt ne signaalit, joilla mies vapaata vientiään naiselle viestittää:

  • naisen tanssisuuntaa vastassa käsi lantion korkeudella, sormet alaspäin ja kämmenpuoli naista kohti: STOP! Tästä ei mennä, eli nainen ei saisi käyttää tätä kämmentä pyörähdykseen. Tämä yhdistettynä miehen naisen liikesuuntaa vasten suuntautuvaan vartalonliikkeeseen on merkki naiselle peruuttaa.  Tästä saadaan myös ns. kiusauskuvio, jossa mies ohjaa käsillään ja vartalon vastaliikkeellä naisen edestakaiseen liikkeeseen
  • naisen tanssisuuntaa vastassa käsi lantion korkeudella, sormet alaspäin mutta kämmen miehen vatsaa ”vasten”: tästä nainen voi ponnistaa pyörähdykseen.  Nainen voi myös rytmileikitellä eli tehdä painonsiirroilla omaa ”kiusausliikettään” ennen pyörähdystä
  • mies ottaa naista kädestä kiinni: esim. pyörähdys tulossa mutta ei vapaassa viennissä, vaan mies vie pyörähdyksen

Muitakin signaaleja varmasti on, mutta nämä opimme tänään.  Hyvä olisi ollut oppia ne jo aiemmin, vaikka ekalla tunnilla jo…

Sulavaa buggia, osa 4/5

Eilen oli Sulavan buggkurssin neljännet treenit.  Pakko sanoa, ettei tuo buggin miehen vapaa askellus tunnu kovin nopeasti kroppaani tarttuvan.  Ymmärrän kyllä ”korvien välilläni” periaatteen, että miehen pitää ilmentää musiikkia vapaalla askelluksellaan, ja ymmärrän baunssin merkityksenkin.  Noiden toteuttaminen yhtäaikaisesti rauhallisen vientikäden kanssa on vain tuhottoman vaikeaa!

Minulla näyttäisi olevan jokin kumma blokki tässä – ei minkäänlaisia vaikeuksia oppia pitkiäkin askel/kuviosarjoja lattareihin, mutta buggissa alakerran ja yläkerran eriaikainen ja -tyylinen työskentely tuntuu tökkivän.  Olen vakuuttunut siitä, että tästä blokista vielä pääsen yli, mutta tällä hetkellä olo on hiukan turhautunut (mutta vain hiukan).

Eilen treenasimme muutamaa uutta kuviota.  Ensimmäinen niistä aiheutti kovasti hämmennystä treeneissä.  Siinä mies ohjaa naisen taka-askeleen jälkeen vasemmalla vientikädellään astumaan sivuaskelilla omalle vasemmalleen.  Hämmennystä tässä aiheutti vientikäsien työskentely sekä askellus, mutta tuo saatiin kuitenkin sujumaan.  Mies voi lähteä mukaan naisen sivuliikkeeseen, jolloin tästä tulee hauska rytmileikittely.  Sivuliikkeen pysäytys esim. oikealla kädellä naisen vasemmasta kyljestä ”stoppi”, ja ohjaus takaisin edestakaiseen liikkeeseen.

Testailimme myös hauskaa ”kiusauskuviota”, jossa mies ohjaa naisen ohitseen ikään kuin mp pyörähdykseen, mutta pysäyttää naisen eteenpäin suuntautuvan liikkeen oikealla kädellään käyttäen naisen oikeaa kättä (jolla nainen normaalisti ponnistaisi mp pyörähdyksen vapaassa viennissä) tähän.  Tässä visen kannalta erittäin tärkeää oli miehen yläkropan voimakas vastaliike vasemmalle samalla kun naisen liike pysäytetään.  Tätä pallottelua käyttäen miehen kropan vastaliikettä ja naisen oikeaa kättä viennissä voi jatkaa pari kertaa ja päättää naisen mp pyörähdykseen.

Lopuksi treenasimme hauskaa, pitkähköä kuviosarjaa:

  • aloitetaan naisen vp pyörähdyksellä ja pysäytys etuaskeleessa, QQQQ
  • sitten nainen taka-askeleeseen, jonka aikana kädenvaihto m O – n V, QQ
  • nainen oikealta ohi ja miehen kohdalla normaali mp pyörähdys, QQQQ
  • naisen taka-askeleen aikana nopea kädenvaihto m V – n V (hyvää päivää -ote), QQ
  • tähän hauska ”kurkkausbreikkikuvio”: miehen vasemman käden voimakas oikealle suuntautuva vienti siten, että nainen kääntyy hiukan yli 1/2 kierrosta vp ja ”kurkkaa” vasemman olkansa yli miestä.  Mies voi tanssia tässä vasemmalla ristiaskeleen etuoikealle ”naisen ohi”.  Tämän voi toistaa musiikista riippuen useampaankin kertaan, SS…SS
  • mies kääntää naiselle selkänsä, ojentaa oikean kätensä taakse ja tanssii naisen edestä shadow-otteessa oikealle niin, että siirtää naisen omalle takavasemmalleen.  Nyt nainen tanssii lähes paikallaan ja mies kiertää naista mp shadow-otteessa
  • lopetus: mies irrottaa oikean kätensä ja ohjaa naisen vasemmallaan vauhdikkaaseen mp pyörähdykseen

Pivoteja ja palleakontaktia

Eilen kävin Kempeleen klubilla imemässä itseeni lisää erittäin tarpeellista tango-oppia, opettajina tällä kertaa Miia ja Jari.

Kylläpä oli tönkköä taas aluksi, kun verryttelynä vetäisimme muutaman tangon.  Tuntui, ettei kroppa ole taas ollenkaan ”oma”, ja parin kanssa meno oli lievästi sanoen töksähtelevää.  Toisaalta helpotus oli kuulla samaa muiltakin tanssijoilta.

Teimme siinä sitten porukalla kävelyharjoituksia ja musiikintulkintatreenejä, ja rupesihan se tanssi taas sujumaan.  Sain kuulla oikein hyviä huomioita eräältä kanssatanssijalta, jolta pyysin suoraa palautetta siitä, mikä tangossani mahdollisesti ”tökkii”.  Hän mietti asiaa pitkään ja sanoi sitten, että hänelle tulee tunne, että siirrän jalkojani ja varsinkin lantiotani eteen ennen muuta vartaloa.

Tämä on varmaan ihan oikea virhe ja saattaa johtua pituudestani – yli 185-senttisenä olen useimpia tanssitettavia reilusti pidempi ja lisäksi melko pitkäjalkainen.  Minulla on varsinkin tangossa usein tunne, että jalkani eivät ”mahdu konehuoneeseen” eli ei ole tilaa ojentaa jalkaa etuaskeleessa partnerin jalkojen väliin niin että se ehtii hetkeksi kunnolla ojentua, kuten tangossa pitäisi.  Ehkä huomaamatta olen alkanut kompensoida tätä sillä, että ikään kuin lantiollani yritän ”pukata” partneria hiukan kauemmas ja tehdä näin tilaa. Kun samaan aikaan ylävartalossa on kuitenkin tiivis kontakti, seuraa tästä tietenkin se, että nainen joutuu siirtämään ylävartaloaan etukumaraan ja peppua pitkälle.  Soppa on valmis!

Tangossahan pitäisi koko vartalon liikkua yhtenä pakettina, eli eteen askelluksessa ylävartalo ei missään tapauksessa saa ainakaan jäädä askelista jälkeen, vaan mieluummin lähteä liikkeelle hiukan ennen askelia.

Jäin pureksimaan tätä ja tauon jälkeen yritin korjata tilannetta ajattelemalla lantiotani jalkojen kanssa yhdeksi paketiksi ja ylävartaloa toiseksi, ja yritin keskittyä nimenomaan siirtämään ylävartaloani tanssiessa ennen jalkoja.  Tanssiessani havainnontekijän kanssa uudelleen huomasimme molemmat, että meno oli heti helpompaa ja vientini muuttui kuulemma paljon selkeämmäksi.  Jalatkin mahtuivat nyt konehuoneeseen paljon paremmin.  Mikä onnistumisen ilo.  Näin hyvästä palautteesta ei voi olla kuin kiitollinen!  Onneksi tanssituttujeni joukossa on monia, joilta voi pyytää ja saada rehellistä palautetta.  Miten sitä muuten kehittyisi, kun ei isoilla kursseilla opettajiltakaan juuri sitä henkilökohtaista täsmäpalautetta saa?

Lisäksi huomasimme eilen toisen tunnin lopussa Karpalon kanssa, miten helpoksi tango muuttui heti, kun saavutimme hyvän palleakontaktin (eli minun pallealihakseni oikea puoli oli kiinteässä kontaktissa Karpalon vastaavan kanssa kaikissa liikkeissä).  Ohiaskellus ja käännöksiin vieminen oli helppoa kun palleakontaktin säilytti.

Sellaisen pienen huomion tein myös, että vp pivotkäännös (SSQQQQ…QQ) sujui yllättäen minulta paljon paremmin kuin mp pivotkäännös.  Mahtaneeko johtua siitä, että siinä kaikki askeleet otetaan partnerin ulkopuolelle?

Muutoksia blogissa

Kumma kyllä, joinakin iltoina Tanssijalla on jäänyt aikaa itse tanssimisen lisäksi myös ”idlailulle” eli joutenololle.  Kun kaikkea vapaata aikaa ei jaksa viettää telkkarin ääressä kipeytyneitä tanssilihaksia venytellen, niin olen silloin tällöin tutkaillut myös, mitä kaikkea tämä WordPress.com blogikirjoittajille tarjoaa.

Ja tarjoaahan se kaikenlaista!

Blogista löytyvää uutta kivaa:

  • oikeasta sivupalkista löytyy nyt hakukenttä, blogipostausten kalenterimuotoinen esitys, blogipostausten aiheenmukainen luettelo, arkisto, pieni tiivistelmä blogissa käytetystä tanssisanastosta, lista viimeisimmistä kommenteista sekä tanssilinkkilista
  • blogin ensimmäinen postaus löytyy nyt ”stickynä” blogin yläreunasta, koska siinä on mielestäni tiivistettynä koko blogin syntyhistoria ja käyttötarkoitus
  • saatatte huomata, että selaimessanne tämän blogin linkin kohdalle on ilmestynyt ikoni, joka kuvaa tanssivaa tangoparia.  Syyttäkää minua 🙂
  • uusi koemuotoinen ”Opittua”-sivu on lisätty.  Tällä sivulla pyrin pitämään eräänlaista ”oppimispäiväkirjaa” eli merkitsemään, milloin opin/opimme jonkin uuden kilpatanssiliikkeen

Toivottavasti uudistukset miellyttävät lukijoita!