Sulavaa buggia, osa 1/5

Aloitimme tanssikoulu Sulavan bugg-kurssin, jota Suke Huovinen ja Tii Alasimi pitävät. Eka tunti oli tänään.

Muistettavia asioita miehille:

  • Miehen askel on täysin vapaa ja sen pitäisi ”elää” musiikissa, eli askelluksella tulisi tulkita musiikkia (tämä on yllättävän vaikeaa!)
  • Mies vie liikkeet eteen-alas ojennetulla kädellään n. 7 cm mittaisella vientiliikkeellä. Käsien pitäisi yhdessä muodostaa ”hymynaama” eli alaspäin kaareva linja
  • Spinit viedään vain ”puoliväliin” eli siihen kohtaan, jossa miehen vientikäsi on korkeimmillaan. Tämä sen vuoksi, että naiselle annetaan vapaus päättää itse pyörähdyksen nopeus (vapaassa viennissä jopa määrä)
  • Naisella on vapaus tarjota pyörähdyksen jälkeen vaikka toista kättään vientikädeksi, tämä tulee huomioida eli olla tarkkana mistäpäin vientikäsi tulee!
  • ”Less is more” varsinkin tämän tyylin buggissa.  Kaikki liika vieminen rajoittaa naisen vapautta ilmaista musiikkia tanssillaan
  • Jos mies päättää pyörähtää myös, on naisen, palattuaan pyörähdyksestään ja huomattuaan, että mies on vielä ”matkalla”, pyörähdettävä uudestaan. Tyhjiä kohtia tanssissa on siis vältettävä

* * *

karpalon muistiinpanot naisille:

Tässä bugg-tyylissä naisen ja miehen roolit tulevat selkeästi esille: mies on mies ja nainen nainen. Tanssissa myös nainen voi olla ”pomo” päättäen vaikkapa pyörähdysnopeutensa, pyörähdysten määrän ja sen, kumman käden antaa miehelle pyörähdyksen jälkeen. Tarkoitus on siis tanssia yhden käden otteessa ja toinen käsi elää vapaasti omaa elämäänsä.

Tanssi suuntautuu alaspäin, nilkat tekevät kovasti töitä ja naisen perusaskel on hyvin pieni. Kaiken pohjana on tahdin ykkösellä ja kolmosella oleva käsien veto-työntö -liike. Kädet eivät ole 90 asteen kulmassa, vaan suorana alaviistossa. Vienti tapahtuu pienin liikkein ja vartalon liikkeet ovat tärkeässä roolissa.

Naisella tanssissa muistettavaa tuli ensimmäisellä tunnilla tällaisia asioita:

  • Lantiokasi
  • Ylävartalo tanssii! Olkapäiden pyöritys askeleen päällä (joka ylhäältä katsottuna näyttäisi myös kahdeksikolta ja joka nopeassa tempossa on pikemminkin ylös-alas -liike). Ylävartalolla saa myös elävyyttä tanssiin painottamalla tahdin ykköstä ja kolmosta
  • Olkapää seuraa lantion mukana taka-askeleessa (verrata voi vaikkapa rumbaan, jossa hartiat pysyvät eteenpäin suuntautuneina)
  • Vapaa käsi tekee tanssin aikana niitä omia kuvioitaan (hiusten kampausta..)
  • On muistettava oma tilansa, eli sama tanssietäisyys säilyy koko ajan. Käsi jämäkkänä!
  • Vastapäivään pyörähdyksen jälkeen oletuksena on aina, että nainen jatkaa eteenpäin. Mp pyörähdyksessä homma menee toisinpäin (tämä tulee myöhemmillä tunneilla varmaankin esille)
Mainokset

One thought on “Sulavaa buggia, osa 1/5

  1. Miehellä kokoajan pieni alaspäin oleva tuplabaunssi tanssissa, eli se tanssin syke.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s