Lisää lattareita – ja filmiprojektia

Kulunut viikko on ollut varsin lattaripainotteinen.  Viime keskiviikon upea sambatunti on vielä tuoreessa muistissa, sitten viikonloppuna 28.-29.3. oli Joonas Piippolan ja Tanssikoulu Jari Aaltosen pitämä lattarileiri.  Eilen kävin vielä Kempeleen klubilla rumban konkaritunnilla.

Tällä kertaa en aio kertailla kuvioita, vaan kirjoitella enemmänkin fiiliksiä ja tyylillisiä ja teknisiä ajatuksia rumban ja cha chan tiimoilta.

Ajatuksia lattareiden tanssimisesta

1. Joonas demonstroi loistavan havainnollisesti jalkojen jatkuvaa lattiassa kiinni tanssimista rumbassa ja cha chassa: laitetaan lattialle kaksi nenäliinaa ja sijoitetaan jalat niiden päälle. Tanssiessa nenäliinojen pitäisi koko ajan pysyä askelten alla ja pikku hiljaa jauhautua muusiksi askelten paineesta lattiaa vasten.

2. Lattareissa ei pompita! Jalat muodostavat kiinteän perustan tanssimiselle, askeleet suoralle jalalle, lantio laskeutuu askeleen päälle ja täyttää iskujen väliset osat. Vartalon keskiosa ”on sulaa laavaa” mutta hartialinja ja siitä ylöspäin taas rauhallinen.  Eli ei pystysuuntaista pomppivaa liikettä, vaan lähes kaikki pystysuuntainen energia absorboidaan polvien joustoliikkeisiin ja lantion ja keskikehon jousto- ja kiertoliikkeisiin (erityisesti tämä tapahtuu ns. samba bouncessa).

3. Rumbassa ja cha chassa askelet tulee ottaa ”viime hetkellä” ja siirtää nopeasti uuteen asemaansa sekä muistaa brushing action. Tämä pätee erityisesti rumban hitaisiin sivuaskeleisiin – älä ”hiissaa” askelta vaan siirrä se viime hetkellä ja nopeasti ja energisesti, tukijalan kautta.

4. Misu ja Jari käyttivät eilen klubilla loistavaa havainnollistamiskeinoa hartialinjan ja käsien rauhoittamiseksi: nostetaan  kädet eteen-sivuille ja kummallekin kämmenselälle laitetaan kolikko. Tanssitaan parin kanssa avoimessa ja käsi-kädessä-otteessa kuvioita niin, etteivät kolikot kämmenseliltä putoa.  Tällä harjoituksella oli uskomattoman tehokas vaikutus: kun hartialinja pakotettiin rauhalliseksi, keskivartalosta tuli heti huomattavasti liikkuvampi, ja tanssi näytti ulospäin paljon energisemmältä, vaikkei se tuntunut itsestä siltä.

5. Kävelyharjoitusten tulisi olla minkä tahansa tanssin tekniikkaharjoitusten perustana.  Rumbakävely ja vaikkapa samban promenadikävelyt ovat parhaita mahdollisia opettajia painonsiirtoon (askel – lantio ja paino – askel – lantio ja paino jne.) ja lantionkiertoon. Rumbakävelyissä on muuten erityisesti muistettava kaksi asiaa: älä kävele etukenossa vaan ryhdikkäästi, äläkä ota liian pitkiä askelia. Askeleet riittävän lyhyinä ja lantionkierrolla, askel eteen otetaan ”viime hetkellä” ja aina päkiäjohteisesti (ball-heel).

Eilen sain muuten Misulta kolikkoharjoituksessa ja rumbakävelyssä yllättävän ja hyvin kannustavan erityismaininnan ”upeasti liikkuvasta lantiosta” – joten kai alan sitten tehdä viimein jotain oikeinkin!


Filmiprojektista

Olen tainnut aiemmin jo mainita, että olen keräillyt YouTubesta talteen Slavikin ja Katrinan loistavia opetusvideoita. Nyt sain kerättyä sambasta jo ”koko setin”, joka kattaa lähes kaikki kilpasamban Bronze Level, Silver Level ja Gold Level liikkeet.  DVD-esitys sambasta on valmistumassa, ja kohta saat Karpalo sinäkin maistiaisia ja kotiin katseltavaa ja opeteltavaa!  Aion tehdä samanlaisen levyn ainakin rumbasta ja jivestä.

* * *

Mitäs tällä viikolla…?  No huomenna voisi käydä Pirtillä cha chaamassa ja torstaina sitten ehkä Aaltosella tekemässä samaa.  Eli lattareiden merkeissä jatketaan edelleen!

2 thoughts on “Lisää lattareita – ja filmiprojektia

  1. Sunnuntai-päivä sujui samban ja jiven merkeissä, ja kyllä hiki virtasi! Lyhyesti joitain ajatuksia tässä.

    Samba:
    Tekemistä riittää kovasti jo perusmoottorissa ja siinä joustossa. Ensiksi siis polvet, lantio jatkaa liikettä ja molemmat yhtä aikaa ylös. Jousto ajatellaan eteenpäin ja jatkuvaksi. Sen ei tarvitse edes kovin isoa olla. Tämä kun vielä niissä kuvioissakin pitäisi osata toteuttaa.

    Samba-kävelystä
    Tärkeää tässä on askel-lantio, again.

    1.Tukijalka työntää eteenpäin toisen jalan, joka sitten joustaa. Tukijalkaan tulee ulkokierto (Se on siis ulkokierto. Asiasta minua valisti fysioterapeutti: Jos varpaat osoittavat ulospäin, lonkassa on ulkokierto.)
    2. Lantio seuraa askelta – ”golfataan”.

    Jive:
    Askel-lantio tässä muistettava myös, pehmeästi ja rennosti. Nainen askeltaa pienemmällä energialla. Käden ali -pyörähdyksissä muistettava vaste ennen pyörähdystä, samoin takaisin tullessa.

    -Breikeissä ei pysähdytä kokonaan, sillä eihän orkesterikaan hiljene täysin. Jotain pientä liikettä kehoon siis.

  2. Hyviä kommentteja! Pitääpä muuten saman tien korjata postauksissani sisäkierto ulkosellaiseksi…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s