Sambaa Pirtillä

Eilen illalla vietimme Karpalon kanssa Oulunsuun Pirtillä hikiset kaksi tuntia samban peruskurssilla, ja sanottava on, että nämä ovat niitä hetkiä, joiden vuoksi tanssin parissa jaksaa niitä ei-niin-antoisia hetkiä!  Olihan aivan upeaa opetusta Tiinalta ja Pekalta taas!

Itse koin lantionkierron suhteen oikeastaan ensimmäisen valaistumisen hetken, kun sain Basic Movementissa ja promenadikävelyssä ensimmäistä kertaa tehtyä kunnon kierron (jättämällä takajalkaan voimakkaan ulkokierron).  Tiina auttoi asiaa menemällä taakse ja käsin ”asettamalla” lantion oikein samalla kun minä tein huiskuja.

Olimme molemmat ilmeisen tyytyväisiä eilisen oivalluksiin.  Itsestä tuntui, että opin näiden kahden perustunnin aikana sambasta enemmän kuin koko viime vuoden aikana yhteensä.  Kotona oli tunnin jälkeen pakko pistää vielä sambaksi ja päädyinkin treenaamaan lantionkiertoa ja promenadikävelyä sekä sambaan että rumbaan kymmeneen asti illalla, ennen kuin maltoin hoitaa venyttelyt.

Tätä tanssifiilistä lisää, kiitos!

Yleisiä tekniikka-asioita

  • pääsääntöisesti kaikki askeleet päkiäaskelia
  • askeleet otetaan ”viime hetkellä”, eli ”a” askelta pidetään alkuperäisellä paikallaan viimeiseen asti, sitten siirretään nopeasti toisen jalan viereen. Tämä tuo tanssiin energiaa ja sähäkkyyttä ja sitä on syytä harjoitella paljon! (Sama pätee myös rumbassa ja cha chassa)
  • iskuilla 1 ja 3 tapahtuu kontraktio vatsalihaksissa yhdistettynä polvien joustoon, ja nämä yhdessä muodostavat samballe tyypillisen ”Samba movementin”. Sambassa jousto ei siis ole humppamainen (alas-ylös) vaan ennen kaikkea eteen-taakse suuntautuva
  • lantionkierto (”lantiokasi”) on käytössä myös sambassa ja periaate on sama kuin rumbassa ja cha chassa, eli sillä täytetään iskujen jälkimmäiset ”tyhjät” osat
  • iskuille 1 ja 3 saavutaan ”ylhäältä päin” eli liike iskuille 1 ja 3 alkaa itse asiassa jo edellisen iskun a-osalla
  • kaiken kaikkiaan, kun joustot, lantionkierto ja iskuille 1 ja 3 laskeutuminen otetaan huomioon, samban perusrytmistä tulee seuraava: &1&a2 &3 &a4 (tämä vastaa yhden tahdin jakoa osiin suhteessa 3/4 – 1/4 – 1)

Basic Movement

Ajoitus: 1a2 3a4.

Tästä harjoiteltiin vain Reverse Basic versiota, jossa mies ottaa ensimmäisen askeleen vasemmalla eteen, 1a2, sitten oikealla taakse, 3a4. Nimensä mukaan kuvion pitäisi kääntyä hiljalleen vastapäivään (noin 1/4 kierrosta per perusaskel). Askeleesta on olemassa myös muunnelmat Natural Basic (aloitetaan oikealla eteen, kuvio kääntyy myötäpäivään), Side Basic (eka askel sivuun) ja Progressive Basic (Natural Basic + Left Side Basic).

Tekniikkaa:

  • tähän kuvioon saa oikean lantion kierron aikaiseksi siten, että eteen suuntautuvassa askeleessa taakse jäävään jalkaan tehdään voimakas ulkokierto eli varpaita käännetään voimakkaasti ulospäin. Viimeisenä lattiasta irtoaa takajalan päkiän sisäsyrjä
  • taakse suuntautuvan askeleen lantionkierto on huomattavasti vaikeampi saada aikaiseksi. Tärkeää on joustaa takajalasta ja suoristaa etummainen jalka ja siihen myös ulkokiertoa kääntämällä varpaita ulospäin

Whisks

Ajoitus: sama kuin perusaskeleessa.

Vasen sivulle, ”1”, oikea vasemman taakse ristiin (Cuban Cross) ja nopeasti hiukan painoa sille, ”a”, paino kokonaan takaisin vasemmalle jalalle, ”2”. Sama toiseen suuntaan, 3a4.

Tekniikkaa:

  • tässä liikkeessä lantienkierto on myös tärkeää, ja se on vaikeampi tehdä kuin Basicissa. Vaatii harjoitusta
  • muista ”jäävän” jalan merkitys – pysyy lattiassa kuin magneetilla ja siirtyy toisen jalan taakse Cuban Crossiin vasta ”a” iskun loppupuolella, nopeasti ja energisesti!

Promenade Samba Walk

Ajoitus: sama kuin perusaskeleessa. Promenadiasento.

Tekniikkaa: muista kompressio ”1” askeleessa, ”a” askel suorana taakse ja ikään kuin vetää ”2” askelta hiukan taaksepäin.

Progressive Basic

Tämä oli se toinen etenevä askel, joka tehtiin meillä niin, että Side Basic jätettiin pois. Eli pelkkää miehen vasemmalla eteen, 1a2, oikealla eteen, 3a4, vasemmalla eteen 1a2 jne. Nainen liikkui koko ajan taaksepäin.

Tekniikkaa:

  • tässäkin liikkeessä miehen lantionkierron saa parhaiten tehtyä, kun taaksejäävään jalkaan tekee voimakkaan ulkokierron!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s