Blogi avattu ”anonyymeille”

Syistä, joita en tässä halua käydä tarkemmin läpi, päätin joitakin aikoja sitten laittaa tämän tanssiblogini salasanan taakse.  Olen ollut koko ajan aika huonosti sinut tämän päätöksen kanssa, koska oikeasti ajattelen, että näistä amatöörin pohdinnoista saattaisi olla tässä tanssimaailmassa jotain iloa muillekin kuin vain nimimerkeille Tanssija ja Karpalo.

Koska olen lisäksi saanut muutamia yksityisiä uteluita ja pyyntöjä päästä edes lukemaan tanssikirjoituksia, päätin luoda WordPressiin anonyymin tunnuksen, jolla blogia pitäisi päästä lukemaan ja kirjoituksia kommentoimaan.

Aion yrittää pysyä tarkkana sen kanssa, kelle tunnuksia annan, koska tässä blogissa käsitellään myös osittain tekijänoikeuden alaista materiaalia.

Koska näitä anonyymejä WordPress-tunnuksia on vain yksi (”anontanssija”) pyydän teitä hyvät ”anonyymit”, jotka blogia luette ja mahdollisesti (ja toivottavasti!) myös kommentoitte, jotenkin identifioimaan kirjoituksenne, vaikka jollain minulle etäisesti tunnistettavalla nimimerkillä tms.  Kiitos jo etukäteen!

Ja vastalahjaksi olisi kyllä tosi kivaa kuulla kommenttejanne näistä sekalaisista tanssiraapustuksistani…

Lisää lattareita – ja filmiprojektia

Kulunut viikko on ollut varsin lattaripainotteinen.  Viime keskiviikon upea sambatunti on vielä tuoreessa muistissa, sitten viikonloppuna 28.-29.3. oli Joonas Piippolan ja Tanssikoulu Jari Aaltosen pitämä lattarileiri.  Eilen kävin vielä Kempeleen klubilla rumban konkaritunnilla.

Tällä kertaa en aio kertailla kuvioita, vaan kirjoitella enemmänkin fiiliksiä ja tyylillisiä ja teknisiä ajatuksia rumban ja cha chan tiimoilta.

Ajatuksia lattareiden tanssimisesta

1. Joonas demonstroi loistavan havainnollisesti jalkojen jatkuvaa lattiassa kiinni tanssimista rumbassa ja cha chassa: laitetaan lattialle kaksi nenäliinaa ja sijoitetaan jalat niiden päälle. Tanssiessa nenäliinojen pitäisi koko ajan pysyä askelten alla ja pikku hiljaa jauhautua muusiksi askelten paineesta lattiaa vasten.

2. Lattareissa ei pompita! Jalat muodostavat kiinteän perustan tanssimiselle, askeleet suoralle jalalle, lantio laskeutuu askeleen päälle ja täyttää iskujen väliset osat. Vartalon keskiosa ”on sulaa laavaa” mutta hartialinja ja siitä ylöspäin taas rauhallinen.  Eli ei pystysuuntaista pomppivaa liikettä, vaan lähes kaikki pystysuuntainen energia absorboidaan polvien joustoliikkeisiin ja lantion ja keskikehon jousto- ja kiertoliikkeisiin (erityisesti tämä tapahtuu ns. samba bouncessa).

3. Rumbassa ja cha chassa askelet tulee ottaa ”viime hetkellä” ja siirtää nopeasti uuteen asemaansa sekä muistaa brushing action. Tämä pätee erityisesti rumban hitaisiin sivuaskeleisiin – älä ”hiissaa” askelta vaan siirrä se viime hetkellä ja nopeasti ja energisesti, tukijalan kautta.

4. Misu ja Jari käyttivät eilen klubilla loistavaa havainnollistamiskeinoa hartialinjan ja käsien rauhoittamiseksi: nostetaan  kädet eteen-sivuille ja kummallekin kämmenselälle laitetaan kolikko. Tanssitaan parin kanssa avoimessa ja käsi-kädessä-otteessa kuvioita niin, etteivät kolikot kämmenseliltä putoa.  Tällä harjoituksella oli uskomattoman tehokas vaikutus: kun hartialinja pakotettiin rauhalliseksi, keskivartalosta tuli heti huomattavasti liikkuvampi, ja tanssi näytti ulospäin paljon energisemmältä, vaikkei se tuntunut itsestä siltä.

5. Kävelyharjoitusten tulisi olla minkä tahansa tanssin tekniikkaharjoitusten perustana.  Rumbakävely ja vaikkapa samban promenadikävelyt ovat parhaita mahdollisia opettajia painonsiirtoon (askel – lantio ja paino – askel – lantio ja paino jne.) ja lantionkiertoon. Rumbakävelyissä on muuten erityisesti muistettava kaksi asiaa: älä kävele etukenossa vaan ryhdikkäästi, äläkä ota liian pitkiä askelia. Askeleet riittävän lyhyinä ja lantionkierrolla, askel eteen otetaan ”viime hetkellä” ja aina päkiäjohteisesti (ball-heel).

Eilen sain muuten Misulta kolikkoharjoituksessa ja rumbakävelyssä yllättävän ja hyvin kannustavan erityismaininnan ”upeasti liikkuvasta lantiosta” – joten kai alan sitten tehdä viimein jotain oikeinkin!


Filmiprojektista

Olen tainnut aiemmin jo mainita, että olen keräillyt YouTubesta talteen Slavikin ja Katrinan loistavia opetusvideoita. Nyt sain kerättyä sambasta jo ”koko setin”, joka kattaa lähes kaikki kilpasamban Bronze Level, Silver Level ja Gold Level liikkeet.  DVD-esitys sambasta on valmistumassa, ja kohta saat Karpalo sinäkin maistiaisia ja kotiin katseltavaa ja opeteltavaa!  Aion tehdä samanlaisen levyn ainakin rumbasta ja jivestä.

* * *

Mitäs tällä viikolla…?  No huomenna voisi käydä Pirtillä cha chaamassa ja torstaina sitten ehkä Aaltosella tekemässä samaa.  Eli lattareiden merkeissä jatketaan edelleen!

Sambaa Pirtillä

Eilen illalla vietimme Karpalon kanssa Oulunsuun Pirtillä hikiset kaksi tuntia samban peruskurssilla, ja sanottava on, että nämä ovat niitä hetkiä, joiden vuoksi tanssin parissa jaksaa niitä ei-niin-antoisia hetkiä!  Olihan aivan upeaa opetusta Tiinalta ja Pekalta taas!

Itse koin lantionkierron suhteen oikeastaan ensimmäisen valaistumisen hetken, kun sain Basic Movementissa ja promenadikävelyssä ensimmäistä kertaa tehtyä kunnon kierron (jättämällä takajalkaan voimakkaan ulkokierron).  Tiina auttoi asiaa menemällä taakse ja käsin ”asettamalla” lantion oikein samalla kun minä tein huiskuja.

Olimme molemmat ilmeisen tyytyväisiä eilisen oivalluksiin.  Itsestä tuntui, että opin näiden kahden perustunnin aikana sambasta enemmän kuin koko viime vuoden aikana yhteensä.  Kotona oli tunnin jälkeen pakko pistää vielä sambaksi ja päädyinkin treenaamaan lantionkiertoa ja promenadikävelyä sekä sambaan että rumbaan kymmeneen asti illalla, ennen kuin maltoin hoitaa venyttelyt.

Tätä tanssifiilistä lisää, kiitos!

Yleisiä tekniikka-asioita

  • pääsääntöisesti kaikki askeleet päkiäaskelia
  • askeleet otetaan ”viime hetkellä”, eli ”a” askelta pidetään alkuperäisellä paikallaan viimeiseen asti, sitten siirretään nopeasti toisen jalan viereen. Tämä tuo tanssiin energiaa ja sähäkkyyttä ja sitä on syytä harjoitella paljon! (Sama pätee myös rumbassa ja cha chassa)
  • iskuilla 1 ja 3 tapahtuu kontraktio vatsalihaksissa yhdistettynä polvien joustoon, ja nämä yhdessä muodostavat samballe tyypillisen ”Samba movementin”. Sambassa jousto ei siis ole humppamainen (alas-ylös) vaan ennen kaikkea eteen-taakse suuntautuva
  • lantionkierto (”lantiokasi”) on käytössä myös sambassa ja periaate on sama kuin rumbassa ja cha chassa, eli sillä täytetään iskujen jälkimmäiset ”tyhjät” osat
  • iskuille 1 ja 3 saavutaan ”ylhäältä päin” eli liike iskuille 1 ja 3 alkaa itse asiassa jo edellisen iskun a-osalla
  • kaiken kaikkiaan, kun joustot, lantionkierto ja iskuille 1 ja 3 laskeutuminen otetaan huomioon, samban perusrytmistä tulee seuraava: &1&a2 &3 &a4 (tämä vastaa yhden tahdin jakoa osiin suhteessa 3/4 – 1/4 – 1)

Basic Movement

Ajoitus: 1a2 3a4.

Tästä harjoiteltiin vain Reverse Basic versiota, jossa mies ottaa ensimmäisen askeleen vasemmalla eteen, 1a2, sitten oikealla taakse, 3a4. Nimensä mukaan kuvion pitäisi kääntyä hiljalleen vastapäivään (noin 1/4 kierrosta per perusaskel). Askeleesta on olemassa myös muunnelmat Natural Basic (aloitetaan oikealla eteen, kuvio kääntyy myötäpäivään), Side Basic (eka askel sivuun) ja Progressive Basic (Natural Basic + Left Side Basic).

Tekniikkaa:

  • tähän kuvioon saa oikean lantion kierron aikaiseksi siten, että eteen suuntautuvassa askeleessa taakse jäävään jalkaan tehdään voimakas ulkokierto eli varpaita käännetään voimakkaasti ulospäin. Viimeisenä lattiasta irtoaa takajalan päkiän sisäsyrjä
  • taakse suuntautuvan askeleen lantionkierto on huomattavasti vaikeampi saada aikaiseksi. Tärkeää on joustaa takajalasta ja suoristaa etummainen jalka ja siihen myös ulkokiertoa kääntämällä varpaita ulospäin

Whisks

Ajoitus: sama kuin perusaskeleessa.

Vasen sivulle, ”1”, oikea vasemman taakse ristiin (Cuban Cross) ja nopeasti hiukan painoa sille, ”a”, paino kokonaan takaisin vasemmalle jalalle, ”2”. Sama toiseen suuntaan, 3a4.

Tekniikkaa:

  • tässä liikkeessä lantienkierto on myös tärkeää, ja se on vaikeampi tehdä kuin Basicissa. Vaatii harjoitusta
  • muista ”jäävän” jalan merkitys – pysyy lattiassa kuin magneetilla ja siirtyy toisen jalan taakse Cuban Crossiin vasta ”a” iskun loppupuolella, nopeasti ja energisesti!

Promenade Samba Walk

Ajoitus: sama kuin perusaskeleessa. Promenadiasento.

Tekniikkaa: muista kompressio ”1” askeleessa, ”a” askel suorana taakse ja ikään kuin vetää ”2” askelta hiukan taaksepäin.

Progressive Basic

Tämä oli se toinen etenevä askel, joka tehtiin meillä niin, että Side Basic jätettiin pois. Eli pelkkää miehen vasemmalla eteen, 1a2, oikealla eteen, 3a4, vasemmalla eteen 1a2 jne. Nainen liikkui koko ajan taaksepäin.

Tekniikkaa:

  • tässäkin liikkeessä miehen lantionkierron saa parhaiten tehtyä, kun taaksejäävään jalkaan tekee voimakkaan ulkokierron!