Pirtillä jiveä – ja hyviä uutisia!

Ensin uutisiin – minuahan on kovasti painanut tämä aukinainen tanssiparitilanteeni, kun halu oppia uutta nimenomaan parin kanssa olisi valtava.  Maanantaina kysäisin sitten Tökärin rumbatunnilla nimimerkki Karpalolta, jonka kanssa tanssit ovat aina menneet ”hyvin yhteen”, lähtisikö hän joskus minulle pariksi Valveelle treenaamaan tms.  Hän sanoi lähtevänsä mielellään, mikä oli oikein mukava uutinen.

Eilen olisi soololattareissa Sulavalla ollut vuorossa reggaeton, eikä lantion ja ylävartalon hetkutus juuri tähän hätään oikein kiinnostanut, niin kysäisin Karpaloa Pirtille jivetunnille.  Niinhän siinä sitten kävi, että vietimme hikisen ja hengästyttävän kaksituntisen tämän vauhdikkaan tanssin parissa.  Ja hauskaa oli!

Pidän kovasti Oulunsuun Pirtin tanssikoulun annista ja opetuksesta.  Tiina Mylly ja Pekka Karisaari ovat erinomainen opetuspari, ja etenkin Tiinan tanssitekniikka on esimerkillistä. Lisäksi pidän siitä, että Pirtillä kaikki tanssiopetus perustuu korrektiin tekniikkaan, eikä millään lailla painotu ”kuviohäkkyröihin”.  Noilla tunneilla saa todella tarpeellista harjoitusta tanssiin kuin tanssiin – ja lisäksi halutessaan henkilökohtaista ohjausta.  Esim. hitaassa valssissa olen pystynyt parantamaan perustekniikkaani (nousu- ja laskurytmiä, kakkosaskeleelle ponnistamista ja kylkien käyttöä) muutamalla harjoituskerralla Pirtillä enemmän kuin koko viime vuonna Aaltosella.

Pidän myös siitä, että kuviot, joita Pirtillä vakiotansseihin ja lattareihin opetetaan, ovat oikeita kilpatanssikuvioita, eivät itse keksittyjä tai muista tansseista lainattuja.  En tarkoita olla ”tanssipuristi”, vaan ymmärrän, että lavoilla saa ja tuleekin tanssissa lainailla kuvioita ja tekniikoita melko vapaasti muista tansseista – kunhan tästä ei tule itsetarkoitus, vaan lainatut kuviot tukevat juuri tämän tanssin luonteenomaisuutta.  Mutta Pirtillä piristävää on, että opitut kuviot ovat juuri niitä samoja vakioituja kuvioita, joita voi sitten YouTubesta ja alan kirjallisuudesta kertailla kotona!  Eli muistiin ei tarvitse oikeastaan merkitä juuri muuta kuin kuvion nimi, eikä tarvitse muistella kotona pitkiä askelsarjoja, kun tätä blogia kirjoittelee.

Tunnin jälkeen keskustelimme Karpalon kanssa tanssista yleensä, Aaltosen opetuksesta vs. muut, ja tanssipäämääristämme.  Iloksemme kävi ilmi, että haluaisimme tanssilta samaa – paluuta korrektiin perustekniikkaan.  ”Oikean” tanssin tekemistä, yksinkertaista mutta tekniikaltaan oikeaa tanssimista, joka perustuu tarkoituksenmukaisiin vartalonliikkeisiin, ja on mielestäni tuhat kertaa näyttävämpää kuin huonolla perustekniikalla suoritettu häkkyröinti.  Teimme alustavan päätöksen yrittää löytää mahdollisimman usein harjoitusaikaa yhdessä edetäksemme tällä pitkällä tiellä kohti oikeaa tanssia.  Olen tästä asiankäänteestä todella iloinen!

Sitten hajanaisiin tanssimuistiinpanoihin eilisillasta:

Jiven perusaskel ja -tekniikka

Tämä aukeni viimeinkin eilen minulle ensimmäistä kertaa, kun Tiina selitti sen meille juurta jaksain ja sain jonkin verran oikeita toistoja.  Pääperiaatteet tekniikassa ovat seuraavat:

  • perusasento: rennot polvet, tanssitaan ”matalalla” ja ”lattiassa kiinni”, ei pompotellen kuten jotkut opettavat. Ylävartalo hiukan etukenoon, ei kuitenkaan liikaa, eikä ”pylly pitkällä”
  • askelissa lantio jää aina ”toiselle puolen” kuin askeleet (lattareidenkin perustekniikka, lantio on aina hitaampi kuin askeleet). Eli otettaessa chassé-askelia vasemmalle pysyy lantio voimakkaasti oikealla ja päinvastoin
  • chassé-askelissa sisäreidet pidetään mahdollisimman yhdessä samalla kuin jalkaterät ovat hiukan ulospäin niin, että tanssitaan jalkojen sisäsyrjillä. Tämä tuntuu ensi alkuun erityisen epäintuitiiviselta tekniikalta ja vaatii paljon harjoitusta, mutta on huomattavasti paremman näköistä kuin ”polvet leveällä” tanssiminen, ja Tiinan mukaan tukee nopeita käännöksiä ja suunnanvaihdoksia huomattavan hyvin nopeassakin jivessä
  • chassé-askeleiden ensimmäisissä askelissa (kol-a-nel ja viis-a-kuus) kohtuuvoimakas polven nosto
  • kosketuksen lattiaan tulisi olla pehmeän kissamainen ja kaikki askeleet ovat päkiäjohteisia

Kuvioista

Aika paljon voidaan soveltaa samoja kuvioita kuin esim. fuskussa (joka oikeastaan onkin yksinkertaistettua jiveä): kädenalituksia, spinejä, vastaspinejä, ikkunaa, porttia jne.

Pyörivä perusaskelikko – vastapäivään miehen voimakas eteenpäin suuntautuva ja samalla kääntyvä vienti, myötäpäivään ei eteneminen ole kovin voimakasta.

Italialainen – muuten sama kuin kädenvaihto selän takana, mutta käsiote irtoaa kokonaan ohituksen aikana. Mies vie naisen oikean käden vatsaansa vasten, ja nainen liu’uttaa kättään miehen keskivartaloa pitkin ohituksen aikana. Kosketuksesta mies tietää, missä kohdassa naisen käsi on ohituksen loputtua, ja käsiote on helppo ottaa uudelleen.

Link + Whip – lähtee avoimesta otteesta, m vasen käsi n oikeassa. Ensin rock-askeleet, sitten miehen 3-a-4 suuntautuu eteenpäin ja m ottaa suljetun otteen (Link) ja kääntää ylävartalonsa naista kohti, ohjaten naista astumaan koko ajan eteenpäin. Tämän jälkeen varsinainen Whip: mies ottaa kaksi hidasta cuban cross -askelta (lukkoaskelta).  Mies voi jatkaa hitaita lukkoaskelia halutessaan, mutta kuvion lopetus ja paluu lopetuksen (miehen kannalta katsottuna oikealle suuntautuviin) 5-a-6 askeliin pitää miehen ilmaista naiselle siirtämällä lantionsa voimakkaasti vasemmalle (kuten jiven perusaskeleessakin). Kuvio pyörii koko ajan myötäpäivään, ja pyörimisen pysähtymistä ei pysty ilmaisemaan naiselle kunnolla muuten kuin lantionsiirrolla.

Kuvion rytmitys siis on jiven perusrytmistä poikkeava, ja lähinnä näitä kahta variaatiota käytetään (jälkimmäisellä miehellä peräkkäin kaksi cuban crossia, eli Double Cross Whip):

rock-rock / 3-a-4 / lock-side / 7-a-8
rock-rock / 3-a-4 / lock-side / lock-side / 9-a-10

One thought on “Pirtillä jiveä – ja hyviä uutisia!

  1. Tuossa lantion jäämisestä toiselle puolelle muistuu Joonaksen opetus mieleen, jossa hän muistutti, että sen lantion pitää todella antaa rauhassa pyörähtää (mitä sanaa nyt käyttikään) chassé-askeleiden jälkeen. Pitänee selata omat muistiinpanot aiheesta myöhemmin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s