tanssi.net :istä löydettyä – Lattaritekniikkaa äijille

tanssi.net :istä löysin nimimerkki Tomyn loistavan tiivistelmän lattareiden perustekniikasta miehille.

* * *

Asennon ottaminen

1. Seiso reilussa haara-asennossa jalat ja selkä suorina, kädet rentoina sivuilla.
2. Ajattele, että kyynärpäihisi on kiinnitetty narut ja kätesi nostetaan sivuille naruista vetäen ylhäältä päin. Kyynärpäät jäävät juuri ja juuri hartioiden/olkapäälinjan alapuolelle.
3. Levitä lapojasi sivuille kuin kobra joka levittää selkänsä.
4. Aseta kämmenet kevyesti sopivaan paikkaan. Suljetussa asennossa oikea käsi daamin vasemman lapaluun päälle ja vasen käsivarsi suoraan ylös, kämmen eteenpäin.

Tässä on asentosi, raamisi, johon daami asettuu. Tehtäväsi on tehdä ja pitää tila. Seuraavissa harjoitteissa keskity siihen, että pidät pääsi, hartiasi, olkavartesi ja kyynärpääsi vakaana ja aloillaan suhteessa toisiinsa nähden.

Kehon liikkuminen perusasennossa

1. Aloita tuomalla rintakehää eteenpäin suhteessa raamiisi. Pidä raamisi paikallaan, kokeile kuinka pitkälle saat työnnettyä pelkästään rintakehääsi eteenpäin.
2. Vie rintakehääsi taaksepäin suhteessa raamiisi. Pidä raamit (pää, hartiat, olkapäät, kyynärpäät) edelleen paikallaan. Anna käsivarsien ja kämmenien hengittää ja elää.
3. Vie rintakehääsi sivuille suhteessa raamiisi. Jälleen raamit aloillaan.
4. Pyöritä rintakehääsi suhteessa raamiisi. Olkapääsi ja hartiasi joustavat tässä luonnollisesti, mutta pyri ajattelemaan edelleen, että pidät raamisi mahdollisimman aloillaan, siinä missä seisotkin.

Seuraavaksi kokeillaan lantion liikkettä.
1. Ota jälleen perusasento (suljettu).
2. Kierrä lantiota mahdollisimman pitkälle vasemmalle. Ajattele, että keskellä kehoasi on akseli, jonka ympäri teet kierron. Tällöin oikea lantiosi kiertyy eteen ja vasen taakse.
3. Sitten toista kierto oikealle samalla tavalla.
4. Siirrä painoasi (lantiotasi) jalalta toiselle. Pidä raamisi jälleen aloillaan. Tällöin lantiosi luonnollisesti keikahtaa hieman kallelleen.
5. Yhdistä kierto ja painonsiirto. Kierrä ensin lantiota vasemmalle, sitten siirrä paino oikealle jalalle. Tässä ääriasennossa kierrä lantio oikealle ja sitten vasta siirrä paino vasemmalle jalalle. Tässä on cucarachan (rumban kuvio) perusliike vartaloon.

Painoa siirrettäessä ajatus on hieman kuin tanssisit selkä tai takamus edellä. Kun perusteet kulkevat hyvin, saat kuvion sähäkäksi tekemällä lantion kierron nopeasti ja nautiskelemalla piiitkääään painonsiirrosta. Vikkelä lantion kierto on myös impulssi, joka käy koko kehosi läpi, ja johon daami reagoi. Ei tarvetta vääntää ja kääntää käsillä, vain nanosekunnin mittainen räjähtävä lantion liike.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s