UVL6 jatkoleiri 16-18.1.2009

Takana on hikinen ja antoisa tanssileiriviikonloppu: Tanssikoulu Jari Aaltosen järjestyksessään kuudes Uuden Vuoden Leiri (UVL6) Oulussa. Näyttää tämä uusi vuosi siirtyvän vuosi vuodelta kesää kohti!

Mitä jäi käteen? Paljon hyvää treeniä ja infoa ja yksi uusi tanssikin, blues, johon ensikertalaisena ihastuin kovasti.

Tässäpä hajanaisia muistikuviani ja kokemuksiani viikonlopusta.

Pe, alkulämmittely cha-cha (Kati Koivisto)

Erinomainen, hikinen alkulämmittely, joka pyöräytti tanssileirin mukavan vauhdikkaasti käyntiin. Cha-chahan on leikkisän eloisa tanssi, ja Kati haki meihin tanssijoihin tätä eloisuutta erinomaisella mielikuvalla ”eläimestä, joka lantioissamme pitäisi asua”. Tätä eläintä sitten etsittiin ja hoivattiin hyvin rytmitetyllä kaksituntisella, jossa välillä tanssittiin hiukan rauhallisempia biisejä, ja välillä otettiin ”eläinkirejä”, joissa kilpailtiin tanssiparin kanssa siitä, kummalta se eloisampi eläin löytyy.

Pe, Musiikintulkinta seuratansseihin (Miia Isoviita ja Jari Aaltonen)

Tunnilla syvennyttiin parin tanssin kautta musiikintulkintaan, jota tehtiin erilaisten rytmibreikkien ja -rikkomisten kautta. Erityisesti mieleen jäi cha-chan muunnettu perusaskel, jossa jälkipuoliskon chasse korvattiin pitkällä breikillä, jonka aikana ”vartalo tanssii mutta jalat eivät”. Tätä samaa breikkimuotoa sovellettiin mm. naisen vasempaan käännökseen, ja homman havainnollistamiseen oli löydetty erinomainen biisi, jossa kahden tahdin välein oli tauko, joka soveltui tämän breikin käyttöön loistavasti ja teki biisin tulkinnasta selkeästi paremman.

La, Alkulämmittely bugg & musiikintulkinta (Miia Isoviita & Jari Aaltonen)

Musiikintulkinnan periaatteita jatkettiin buggin parissa. Tunnista jäi mieleen lähinnä eräs hiukan hankala vientiliike, jossa miehen piti olla tarkkana, ettei riko naisen kättä 🙂  Muuten aika peruskauraa.

La, blues A:sta Ö:hön kahdessa tunnissa (Sari & Jari Aaltonen)

Nimensä mukaisesti tällä tunnilla kävimme läpi tämän upean tanssin perusteet alkeista musiikintulkintaan. Sellainen kuva bluesista jäi, että tanssin peruskaava on aika helppo ja siinä musiikintulkinta on pääosassa. Sari ja Jari olivat löytäneet hienoja biisejä tanssittavaksi, ja Jari esitti taas omaa parasta humoristista itseään demonstroidessaan Sarin kanssa, miten bluesissa pystyy tanssilla kertomaan kokonaisia tarinoita. Lopuksi tanssijat saivat tanssia yksien parien kanssa (siis vaihtamatta paria kesken tanssin) Kulkurin ja joutsenen kaksi kertaa peräkkäin, ja huomasinkin tulkitsevani hyvin miestä seuraavan parini kanssa vaistomaisesti kappaletta tekemällä 70-prosenttisesti ihan uusia asioita. Tällaiseen flown tunteeseen kun pääsisi useammin!

La, lattaritekniikkaa (Joonas Piippola)

Kurssille oli saatu kova nimi, Joonas, opettamaan lattaritekniikkaa, ja huh-huh kun olikin hikiset paikat. Opetustansseina Joonas käytti rumbaa ja sambaa. Rumbassa lähdettiin liikkeelle jo lattariguru Walter Lairdin esittämästä perusjutusta: että rumbassa ei lasketa 4-1-2-3 vaan 4 & 1 & 2 & 3 &, ja jokaiselle askeleelle tulisi edetä niin, että kun jalalla otetaan askel, pyrkii vartalon energia olemaan ”vastaliikkeessä”, ja vasta &:llä vartalo ”siirretään askeleen päälle”. Tällöin hitaastakin rumbasta tulee paljon mielenkiintoisempi, eikä vartalossa ole ”tyhjiä hetkiä” tanssin aikana. Joonas havainnollisti periaatetta upeasti Miian kanssa. Kyllä oli nautinnollista katsoa, miten kaksi vartaloa liikkui perusaskeleessa yhdessä kuin ne olisivat olleet keskivartalostaan kiinni toisissaan!

Sambassa taas Joonas opetti toisen tärkeän, tuolle tanssille luonteenomaisen periaatteen: samban ”moottori” on alavatsassa ja lantiossa, ja hartia- ja päälinja pysyvät rauhallisina (kuten muissakin lattareissa). Tuon moottorin käyttöönottoa sitten treenattiin kovasti. No, sanottakoon tästä, että treenattavaa jäi vielä roppakaupalla 🙂

* * *

Sunnuntaina en paikalle päässyt, joten kokematta jäivät musiikintulkinta fuskussa ja Joonaksen jive-oppitunti (josta ei kuulemma vauhtia ollut puuttunut!). Sunnuntai-iltana piti tosin käydä kertailemassa vielä fuskua Walolla, kun kerran leirin hintaan sisältyi.

Kaiken kaikkiaan loppuvaikutelma leiristä oli erittäin positiivinen, ja sain paljon eväitä jatkoa varten. Tärkeitä periaatteita opin jokaisella tunnilla. Tästä entistä suuremmalla innolla tanssikevättä kohti!

Mainokset

2 thoughts on “UVL6 jatkoleiri 16-18.1.2009

  1. moih.luin että oot tanssinu bluessia.. onko mielessä jotain hyviä kipaleita tähän tanssiin :=)

  2. Selvyyden vuoksi: tanssimme siis sitä ilmeisesti kotoisessa Suomessamme lanseerattua bluesia, jonka perusaskeleen rakenne on ”askel-tap, askel-tap, hidas, hidas, hidas, hidas”. Ja tuosta vapaasti varioiden.

    Periaatteessa kaikki nelijakoiset hitaat biisit passaavat blues-askeleeseen – joko suorakomppiset tai ns. triolit (eli 12/8 tahtilajissa soitettavat, myös ”slow rockina” tunnetut).

    Suorakomppisista tunnetuimpana nyt varmaan Finkkujen Oikeesti. Oma ykkössuosikkini on ehdottomasti Petri Salmisen Samanlainen onni, muita hyviä mm. Juicen Hän hymyilee kuin lapsi ja trioleista Kirkan Pääsi rinnallein painuu ja The Steeplesin Kun hämärtää.

    Toivottavasti tämä auttoi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s